Tuesday, June 30, 2015

Η αθέτηση πληρωμών της Ελλάδας ίσως είναι το καλύτερο στοίχημα των ΗΠΑ

Η αθέτηση πληρωμών της Ελλάδας ίσως είναι το καλύτερο στοίχημα των ΗΠΑ

Δημοσιεύθηκε: Ενημερώθηκε: 
GREEK FLAGS
Print
Οι Ηνωμένες Πολιτείες ίσως να έχουν όφελος αν η Ελλάδα δεν πληρώσει το χρέος της, την στιγμή που η τελευταία δόση πρέπει να αποπληρωθεί μέχρι την Τρίτη, καθώς πολλοί οικονομολόγοι υποστηρίζουν πως κάτι τέτοιο θα έδινε μόνιμη λύση στο πρόβλημα της χώρας.
Την Δευτέρα ο λευκός οίκος έδειξε την στήριξή του στους Ευρωπαίους πιστωτές, οι οποίοι απαίτησαν από την Ελλάδα να θεσπίσει αυστηρότερα μέτρα λιτότητας προκειμένου να έχει πρόσβαση σε μια άλλη δόση από το ταμείο διάσωσης. Χωρίς αυτή, η Ελλάδα δεν θα μπορέσει την Τρίτη να αποπληρώσει το χρέος της στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Αυτό που τώρα περιμένει η Ελλάδα είναι το δημοψήφισμα που θα λάβει χώρα στις 5 Ιουλίου και θα αφορά στα νέα μέτρα διάσωσης.
Αλλά παρόλο που μπορεί μια αθέτηση από την πλευρά της Ελλάδας να φέρει κάποιους βραχυπρόθεσμους κινδύνους στις Ηνωμένες Πολιτείες, μια τέτοια κίνηση ίσως να μπορούσε να βοηθήσει την Ελλάδα να κλείσει μια συμφωνία που με την πάροδο του χρόνου θα έδινε ώθηση στην οικονομία της.
«Αν ψηφίσουν ναι, απλά αναβάλλουν την ημέρα της διευθέτησης του χρέους», δήλωσε στην αμερικανική έκδοση της Huffington Post ο διευθυντής του Κέντρου Ερευνών Οικονομίας και Πολιτικής,Mark Weisbrot.
«Το χρέος είναι μη βιώσιμο και η λιτότητα τοποθετεί μεγαλύτερο βάρος στο χρέος, σπρώχνοντας την ελληνική οικονομία πίσω στην ύφεση», συμπλήρωσε.
Αν η Ελλάδα έρθει σε συμφωνία με τις απαιτήσεις των Ευρωπαίων, παροτρύνοντας τους πιστωτές να παρέχουν χρήματα προκειμένου να πληρωθεί το χρέος μέχρι την Τρίτη, αυτό θα λειτουργούσε σαν τραυμαπλάστ. Η αστάθεια στην Ευρώπη θα συνέχιζε να υπάρχει, συνέχισε ο Weisbrot.
«Η αστάθεια στην ευρωζώνη αποτυγχάνει να το επιλύσει αυτό και η Ελλάδα αδυνατεί να αναπτυχθεί και να βγει από το πρόβλημα – όλα αυτά θα μας επηρεάσουν (τους Αμερικανούς)», είπε.
Τα σχόλιά του ηχούν αισθήματα που μοιράζονται και άλλοι αριστεροί οικονομολόγοι, όπως οι βραβευμένοι με Όσκαρ Paul Krugmak και Joseph Stiglitz.
Τα οικονομικά προβλήματα της Ελλάδας δεν έχουν άμεσο αντίκτυπο στις αγορές των Ηνωμένων Πολιτειών. Κατά κύριο λόγο, η Ελλάδα είναι ένας σχετικά μικρός εμπορικός εταίρος. Πέρυσι, η Ελλάδα αγόρασε προϊόντα αξίας 773,2 εκατομμυρίων δολαρίων από την Αμερική, Σύμφωνα με την υπηρεσία απογραφής, οι Ηνωμένες Πολιτείες εισήγαγε 1,05 δισεκατομμύρια δολάρια από την Ελλάδα, την στιγμή που εισήγαγε 53,9 δισεκατομμύρια δολάρια από την Αγγλία.
Όμως μια αθέτηση πληρωμής από την πλευρά της Ελλάδας – η οποία θα οδηγούσε σε μια έξοδο από την ευρωζώνη ή, ακόμα χειρότερα, από την Ευρωπαϊκή Ένωση- θα μπορούσε να «ενοχλήσει» τις διεθνείς αγορές. Αυτό θα μπορούσε να κάνει το επιτόκιο να κορυφωθεί.
«Προφανώς μια αθέτηση μπορεί να αυξήσει απότομα τα επιτόκια, με τους επενδυτές να θέλουν να προστατευθούν από αυτό το ενδεχόμενο σε άλλους δανεισμούς», είπε ο Weisbrot. «Αλλά αυτή η πιθανότητα μειώνεται κατά ένα τρόπο γιατί, σε αυτό το σημείο, μεγάλο μέρος του χρέους κατέχεται δημόσια».
Σχεδόν το 80% του ελληνικού χρέους είναι στα χέρια της τρόικα, δηλαδή των τριών θεσμών που διέσωσαν την Ελλάδα το 2010, σύμφωνα με την ιστοσελίδαEconoMonitor.
Ο μεγαλύτερος φόβος, τουλάχιστον από την οπτική των Ηνωμένων Πολιτειών, είναι ότι η αθέτηση της Ελλάδας ή το «Grexit» θα θα δημιουργούσε ένα επικίνδυνο προηγούμενο στην αγορά, κάνοντας την αθέτηση μια περισσότερο βιώσιμη επιλογή για τις άλλες οικονομίες της Ευρώπης που έχουν προβλήματα, όπως η Ιταλία ή η Πορτογαλία. Ακόμα, η πολιτική αστάθεια που θα μπορούσε να έρθει μετά στην Ευρωπαϊκή Ένωση, τον τέταρτο μεγαλύτερο εμπορικό εταίρο της Αμερικής, θα ήταν επικίνδυνη.
«Είναι πολλοί οι νευριασμένοι Έλληνες τώρα», δήλωσε στην αμερικανική έκδοση της Huffington Post ο Jared Bernstein από το Κέντρο Οικονομικών και Πολιτικών Προτεραιοτήτων.
«Αν αυτό παραμείνει ένα πρόβλημα που περιορίζεται εντός συνόρων ή θα ανοιχθεί σε άλλους πληθυσμούς που νιώθουν ότι τα προγράμματα λιτότητας τους φέρθηκαν άσχημα, είναι κάτι που πρέπει να το δούμε».

Κινήσεις Τσίπρα για λύση στο παρά πέντε

ΕΠΕΝΕΞΕΤΑΖΕΤΑΙ Η ΧΘΕΣΙΝΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΟΥΝΚΕΡ

Κινήσεις Τσίπρα για λύση στο παρά πέντε

Νέες πρωτοβουλίες φέρεται να αναλαμβάνει ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, στο παρά πέντε της λήξης του ελληνικού προγράμματος με στόχο την εξεύρεση λύσης μετά και την χθεσινή επικοινωνία με τον πρόεδρο της Κομισιόν, Ζαν Κλοντ Γιούνκερ.

Κινήσεις Τσίπρα για λύση στο παρά πέντε
Υπάρχουν πρωτοβουλίες για την συνέχιση των διαπραγματεύσεων Ελλάδας και ΕΕ με στόχο την εξεύρεση λύσης την τελευταία στιγμή, όπως δηλώνει κυβερνητικός αξιωματούχος τον οποίο επικαλείται το πρακτορείο Reuters.

Στο Μέγαρο Μαξίμου υπάρχει κινητικότητα, καθώς η ελληνική κυβέρνηση φέρεται να επεξεργάζεται μια συνολική πρόταση που θα καταθέσει τις επόμενες μέρες στους θεσμούς και στους Ευρωπαίους.
Είναι πολύ πιθανό ο Έλληνας πρωθυπουργός να βρίσκεται σε συνεχείς επαφές με τον πρόεδρο της Κομισιόν, Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, καθώς και με τους ηγέτες άλλων χωρών με στόχο τη σύγκληση ενός Eurogroup που θα μπορούσε να διατηρήσει σε τροχιά το πρόγραμμα.
Προς το παρόν δεν υπάρχει επίσημη αντίδραση από τις Βρυξέλλες. Παρόλα αυτά, ο Αυστριακός υπουργός Οικονομικών, Χανς Γ. Σέλινγκ δήλωσε ότι γίνονται προσπάθειες να επιστρέψει η Αθήνα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, αλλά εμφανίστηκε επιφυλακτικός, λέγοντας ότι «δεν είναι πολύ αισιόδοξος».
Χθες έγινε γνωστό ότι ο κ. Γιούνκερ έκανε μια ύστατη προσπάθεια καταθέτοντας πρόταση βελτιωμένη σε σχέση με αυτή που τίθεται στο δημοψήφισμα, με πιθανή εξαίρεση του ΕΚΑΣ και μια πιο ισχυρή δέσμευση Ευρωζώνης για το χρέος που θα προσδιόριζε ως ημερομηνία εφαρμογής αποφάσεων για τη ρύθμισή του τον Οκτώβριο του 2015.
Η ευρωπαϊκή πλευρά ήλπιζε ότι η πρόταση θα μπορούσε να γίνει δεκτή αφού περιλαμβάνει και το χρέος καθώς η προηγούμενη αναφορά έλεγε ότι εφόσον η Ελλάδα έχει πρωτογενή πλεονάσματα, η Ευρωζώνη θα σκεφτεί με ποιους τρόπους θα βοηθήσει τη χώρα στο χρέος, η νέα πρόταση έδινε συγκεκριμένη ημερομηνία κάτι που δείχνει ότι προτάθηκε κάτι πιο δεσμευτικό, χωρίς αυτό να δίνει συγκεκριμένη φόρμουλα για την ρύθμιση του ελληνικού χρέους.
Προϋπόθεση για να ισχύσει η πρόταση ωστόσο θα ήταν να στείλει επιστολή ο Αλέξης Τσίπρας και μένει να φανεί εάν αυτό είναι μέσα στις προθέσεις του εντός της ημέρας.
Οι Βρυξέλλες εκτιμούσαν ότι εάν η πρόταση γινόταν αποδεκτή από την Αθήνα τότε θα ήταν δυνατή η σύγκληση του Eurogroup σήμερα που θα την επικύρωνε.
πηγή: megatv

Monday, June 29, 2015

Συνεχίζουν τα ψέματα και μέσα στην καταστροφή

Συνεχίζουν τα ψέματα και μέσα στην καταστροφή
29/06/2015
Γράφει η Σοφία Βούλτεψη
Τα ψεύδη, παλαιά και νέα, έχουν πλέον αποκαλυφθεί.
Ουδείς πλέον στη χώρα θεωρεί ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι σε θέση να εφαρμόσει το (ανύπαρκτο και στον αέρα) «πρόγραμμα» της Θεσσαλονίκης.
Ουδείς πλέον στη χώρα θεωρεί ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι σε θέση να διαπραγματευτεί ένα καλύτερο πρόγραμμα και να φέρει μια καλύτερη συμφωνία.
Ουδείς πλέον στη χώρα πιστεύει ότι οι άνθρωποι αυτοί μπορούν να κυβερνήσουν.
Όλοι είναι βέβαιοι ότι ο κ. Τσίπρας και η παρέα του δεν κάνουν τίποτε άλλο από το να εκτοξεύουν του κόσμου τα ψέματα και την προπαγάνδα – και αυτό αποτελεί τη μοναδική τους «ικανότητα».
Όλοι γνωρίζουν πως ο κ. Τσίπρας και η παρέα του αποτελούν ένα εκρηκτικό και επικίνδυνο για τη χώρα μίγμα ψεύδους και ανικανότητας (που αποτελεί τον ορισμό του τυχοδιωκτισμού).
Παρ’ όλα αυτά, τα ψέματα συνεχίζονται, ακόμη και τώρα που βρέθηκαν σε ένα πρωτοφανές αδιέξοδο και αποφάσισαν να (ξανα)ρωτήσουν τον λαό.
Τώρα, που οι ουρές στα ΑΤΜ, στα βενζινάδικα και στα σούπερ-μάρκετς είναι γεγονός…
Τώρα, που ουδείς πιστεύει ότι τα χρήματά του είναι εξασφαλισμένα…
Τώρα, που οι συνταξιούχοι δεν ξέρουν αν θα μπορέσουν να πάρουν στα χέρια τους ολόκληρη τη σύνταξη…
Τώρα, που παραδέχθηκαν ακόμη και οι ίδιοι την ανικανότητά τους να φέρουν σε πέρας το παραμικρό…
Τώρα, που η Ελλάδα κινδυνεύει με απόλυτη απομόνωση και έξοδο από την Ευρώπη…
Τώρα, που οι διαπραγματεύσεις έχουν διακοπεί…
Επιμένουν να λένε ότι… οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται και θα… συνεχίζονται και μετά από ένα ενδεχόμενο «Όχι» στο έωλο δημοψήφισμα το οποίο προκήρυξαν με καθαρά πραξικοπηματικό τρόπο.
Επιμένουν να λένε ότι… οι καταθέσεις είναι ασφαλείς!
Επιμένουν κα κατηγορούν τους εταίρους για εκβιασμούς και όσους διαφωνούν μαζί τους για κινδυνολογία.
Ψεύτες, ανίκανοι, τυχοδιώκτες, αδίστακτοι – όπως ήταν πάντα!

Κομισιόν: Η πρόταση που τίθεται στο δημοψήφισμα δεν ήταν η οριστική

Μαξίμου: Δεν ξέραμε το τελευταίο κείμενοΚομισιόν: Η πρόταση που τίθεται στο δημοψήφισμα δεν ήταν η οριστική
29/06/2015
Το θρίλερ της πορείας της Ελλάδας στην Ευρωζώνη από τη μια και η μεγάλη κρίση που έχει προκληθεί στο τραπεζικό σύστημα από την άλλη βρίσκεται στο παγκόσμιο επίκεντρο, καθώς η ανησυχία εντός της χώρας ενισχύεται διαρκώς.

Το Σάββατο αν και υπερψηφίστηκε από το κοινοβούλιο με 178 ψήφους (ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΕΛ, Χρυσή Αυγή) η κυβερνητική πρόταση για τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος στις 5 Ιουλίου για την έγκριση ή μη της πρότασης των θεσμών, δεν έχει γίνει ξεκάθαρο ποια ακριβώς είναι αυτή η πρόταση.

Την ίδια ώρα, η επικεφαλής του ΔΝΤ Κριστίν Λαγκάρντ ανέφερε ότι το Ταμείο θα συνεχίσει να επιδιώκει μία κοινή προσέγγιση με την Ελλάδα και τους Ευρωπαίους εταίρους.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, έδωσε στη δημοσιότητα το επίμαχο κείμενο των προτάσεών της, για την ενημέρωση του ελληνικού λαού και σε πνεύμα διαφάνειας.

Όπως τόνισε ο Γιούνκερ η πρόταση αυτή δεν ήταν η τελευταία αλλά αποτελούσε αντικείμενο διαπραγμάτευσης, ενώ σημείωσε ότι μπορούσαν να υπάρξουν κι άλλες βελτιώσεις.

Μεταξύ άλλων περιλαμβάνει αλλαγές στο ΕΚΑΣ μέχρι το τέλος του 2019 με άμεση περικοπή όμως του 20% της δαπάνης, ένα από τα σημεία που διαφωνούσε η ελληνική πλευρά), καθώς και αύξηση του ΦΠΑ των ξενοδοχείων στο 13% (αντί για 23% που ήθελαν αρχικά οι δανειστές), αύξηση του ΦΠΑ εστίασης στο 23%, (από 13% σήμερα).

Ακόμη, προβλέπει διατήρηση του ρεύματος στο 13%, ενώ για τα τρόφιμα ζητείται διατήρηση μόνο βασικών αγαθών στο 13% και μετάθεση των περισσότερων στο 23%.
Για τις επιχειρήσεις προβλέπεται αύξηση της προκαταβολής φόρου στο 100% αό 55% σήμερα αλλά και αύξηση των συντελεστών από το 26% στο 28% με ταυτόχρονη αύξηση της επιβάρυνσης για τις ναυτιλιακές εταιρείες. Δεν υπάρχει όμως έκτακτη εισφορά στις κερδοφόρες επιχειρήσεις. Επίσης, το κείμενο δεν περιλαμβάνει αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών για εργαζόμενους και εργοδότες.
Η δημοσίευση, συνοδεύεται από εκτενή ανακοίνωση στην οποία γίνεται περιγραφή των γεγονότων από τη σκοπιά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Αξίζει να σημειωθεί, ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κάνει λόγο στην ανακοίνωση για δυνατότητα επίτευξης «συνολικής συμφωνίας στο Eurogroup όχι μόνο για τα μέτρα προς κοινή συμφωνία αλλά και θα κάλυπτε και τις μελλοντικές χρηματοδοτικές ανάγκες όπως και τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους.
Επίσης, υπάρχει αναφορά σε αναπτυξιακό πακέτο «για μια νέα αρχή για την ανάπτυξη και την απασχόληση με τη πρωτοβουλία της Επιτροπής που θα υποστήριζε την ανασυγκρότηση και τις επενδύσεις στη πραγματική οικονομία, όπως είχε συζητηθεί και υιοθετηθεί στη συνεδρίαση του Κολλεγίου των Επιτρόπων της Τετάρτης 24 Ιουνίου 2025».

Όπως αναφέρει η πρόταση, οι συζητήσεις επ' αυτών των προτάσεων συνεχιζόταν με τις ελληνικές αρχές το βράδυ της Παρασκευής ενόψει του Eurogroupτης 27ης Ιουνίου 2015. Υπήρχε συναντίληψη όλων των εμπλεκομένων πλευρών ότι η σύνοδος αυτή του Eurogroup θα επιτύγχανε μια συνολική συμφωνία για την Ελλάδα, η οποία όχι μόνο θα είχε συμπεριλάβει τα μέτρα προς κοινή συμφωνία, αλλά θα κάλυπτε και τις μελλοντικές χρηματοδοτικές ανάγκες όπως και τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους.
Περιελάμβανε επίσης την υποστήριξη ενός πακέτου για μια νέα αρχή για την ανάπτυξη και την απασχόληση με τη πρωτοβουλία της Επιτροπής που θα υποστήριζε την ανασυγκρότηση και τις επενδύσεις στη πραγματική οικονομία, όπως είχε συζητηθεί και υιοθετηθεί στη συνεδρίαση του Κολλεγίου των Επιτρόπων της Τετάρτης 24 Ιουνίου 2025.
Παρόλα αυτά, δεν έγινε εφικτή η τυπική ολοκλήρωση και παρουσίαση στο Eurogroup της τελικής εκδοχής αυτού του εγγράφου, ούτε της περίληψης μιας συνολικής συμφωνίας, λόγω της μονομερούς απόφασης των ελληνικών αρχών να εγκαταλείψουν τη διαδικασία το βράδυ της 26ης Ιουνίου 2015. elzoni.gr

Spiegel: Και τώρα, κυρία καγκελάριε;

ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΜΕΡΚΕΛ ΣΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ

Spiegel: Και τώρα, κυρία καγκελάριε;

Ερωτηματικά προκαλεί στη Γερμανία η στάση της καγκελαρίου Μέρκελ απέναντι στην ελληνική κρίση με το γερμανικό περιοδικό Der Spiegel να παρατηρεί πως παρότι η Ελλάδα βρίσκεται προ της χρεοκοπίας, η ευρωζώνη κινδυνεύει με διάσπαση, «από την Άγγελα Μέρκελ δεν έχουμε ακούσει μέχρι στιγμής καμία λέξη».

<p>  Σκίτσο που δημοσιεύτηκε στην Guardian την περασμένη εβδομάδα. </p>
Σκίτσο που δημοσιεύτηκε στην Guardian την περασμένη εβδομάδα. 
«Μήπως έχει εγκαταλείψει τους Έλληνες», αναρωτιέται το περιοδικό σε άρθρο του με τίτλο: «Και τώρα, κυρία καγκελάριε;».
Σήμερα το Χριστιανοδημοκρατικό Κόμμα (CDU) γιορτάζει τα 70 χρόνια από την ίδρυσή του. Στη διάρκεια των εορτασμών σίγουρα θα γίνει λόγος για τα οφέλη της ευρωπαϊκής ενότητας. Όμως, επισημαίνει το γερμανικό περιοδικό, αυτή η ενότητα βρίσκεται σε μεγάλο κίνδυνο. Το ευρώ, το σημαντικότερο σύμβολο της ενσωμάτωσης, απειλείται με διάσπαση. Η Ελλάδα βρίσκεται μπροστά στη χρεοκοπία.
Η Γερμανίδα καγκελάριος δεν έχει άλλη επιλογή από το να αναφερθεί στην ομιλία της στο ελληνικό δράμα. Όμως δεν αναμένεται να δώσει απαντήσεις στα επείγοντα ερωτήματα που εκκρεμούν: Έχει εγκαταλείψει τους Έλληνες; Θεωρεί ότι η Ελλάδα εξακολουθεί να έχει πιθανότητες παραμονής στην ευρωζώνη; Και πώς μπορεί να γίνει αυτό;
<p>  Το δημοσίευμα του Spiegel.  </p>
Το δημοσίευμα του Spiegel.  
Η Μέρκελ αναμένεται να αναφερθεί στα ζητήματα αυτά μετά τους σημερινούς εορτασμούς, εκτιμά το Spiegel. Αργότερα σήμερα θα συναντηθεί με τους αρχηγούς των κομμάτων και τους προέδρους των κοινοβουλευτικών επιτροπών της Χριστιανοδημοκρατικής Ένωσης, των Σοσιαλδημοκρατών, των Πρασίνων και της Αριστεράς για να συζητήσουν το θέμα της Ελλάδας. Την υπόλοιπη ημέρα η καγκελάριος αναμένεται να την αφιερώσει σε τηλεφωνικές συνδιαλέξεις με άλλους ηγέτες της Ευρώπης, ίσως και με τον Έλληνα πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα.
Πάντως, επισημαίνει το Spiegel, η Μέρκελ εξακολουθεί να τηρεί μια συγκρατημένη στάση, όπως και τις προηγούμενες ημέρες. Θέλει να εμπλακεί όσο το δυνατόν λιγότερο σε συζητήσεις με την Ελλάδα. Η Γερμανίδα καγκελάριος κρατά τις αποστάσεις της. Στην περίπτωση που τελικά η Ελλάδα όντως εγκαταλείψει την ευρωζώνη, δεν θα ήθελε η Μέρκελ να εμφανιστεί ως αυτή που έδωσε τη χαριστική βολή.
Διότι, σημειώνει το περιοδικό, η Γερμανίδα καγκελάριος γνωρίζει ότι η διάσπαση της ευρωζώνης θα ρίξει βαριά σκιά στην ηγεσία της. Η πολιτική διάσωσης που ακολουθεί θα έχει καταρρεύσει με μιας. Γι' αυτό η Μέρκελ εξακολουθεί να δίνει κάποια σημάδια ότι επιθυμεί να κρατήσει την Ελλάδα στην ευρωζώνη. Όμως δεν θέλει να εκτεθεί πολύ.
Το ερώτημα αν η Γερμανίδα καγκελάριος εξακολουθεί να τάσσεται υπέρ της παραμονής της Ελλάδας στην ευρωζώνη, παρέμεινε αναπάντητο χθες από τον εκπρόσωπό της. Με μια δημόσια δήλωση η Μέρκελ θα έθετε τον εαυτό της στον κίνδυνο μιας προσωπικής ήττας.
Εξάλλου η καγκελάριος δέχεται πολλές πιέσεις και από το εσωτερικό του κόμματός της. Πολλοί βουλευτές της Χριστιανοδημοκρατικής Ένωσης έχουν χάσει εδώ και καιρό την υπομονή τους, εκτιμά το Spiegel, και θεωρούν ένα Grexit αναπόφευκτο.
Από την πλευρά του ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε εμφανίστηκε χθες Κυριακή, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές του περιοδικού, ανοικτός σε νέες διαπραγματεύσεις με την Ελλάδα, είτε μετά τη λήξη του τρέχοντος προγράμματος την Τρίτη, είτε μετά το δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου και αφού οι Έλληνες πουν «ναι» σε μια νέα συμφωνία με τους πιστωτές.
Η Ελλάδα εξακολουθεί να ανήκει στο ευρώ, υπενθύμισε ο Σόιμπλε.
Η Frankfurter Allgemeine από την πλευρά της εκτιμά σε σημερινό της άρθρο ότι η Μέρκελ είναι διατεθειμένη να συνεχίσει να μάχεται για όσο διάστημα υπάρχει και η παραμικρή ελπίδα παραμονής της Ελλάδας στην ευρωζώνη. Επιθυμία της τελικά είναι να αντιμετωπίσει μια σοβαρή ευρωπαϊκή κρίση. Αφορά τη φήμη της, την παρακαταθήκη της.
Σε ένα φυλλάδιο που τυπώθηκε για τα 70 χρόνια από την ίδρυση του CDU, η Γερμανίδα καγκελάριος υπενθυμίζει τη μάχη που έδωσαν οι προκάτοχοί της Κόνραντ Αντενάουερ και Χέλμουτ Κολ για μια ενωμένη Ευρώπη.
Σε καμία περίπτωση δεν επιθυμεί, σημειώνει η FAZ, να την θυμούνται επειδή στη διάρκεια της θητείας της διασπάστηκε η Ευρωπαϊκή Ένωση.  ethnos

Βολές Χρυσόγονου κατά Τσίπρα για αναπάντητη επιστολή

«ΑΝΕΦΙΚΤΗ ΕΠΙΛΟΓΗ Η ΡΗΞΗ»

Βολές Χρυσόγονου κατά Τσίπρα για αναπάντητη επιστολή

Μια επιστολή που είχε αποστείλει προς τον Αλέξη Τσίπρα στις 19 Μαρτίου όπου χαρακτηρίζει ανέφικτη επιλογή τη ρήξη με τους δανειστές προειδοποιώντας πως, αν επιχειρηθεί, η κατάληξη θα είναι η χώρα να επιστρέψει στον μνημονιακό εγκλωβισμό υπό χειρότερους όρους, δημοσιεύει σήμερα στο προσωπικό του blog ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Χρυσόγονος

Βολές Χρυσόγονου κατά Τσίπρα για αναπάντητη επιστολή
«Με μεγάλη μου λύπη υποχρεώνομαι να δώσω σήμερα στη δημοσιότητα την από 19 Μαρτίου 2015 επιστολή μου προς τον Πρωθυπουργό, στην οποία δεν έχω λάβει καμία απάντηση παρά την πάροδο τριών και πλέον μηνών» γράφει ο κ. Χρυσόγονος και συνεχίζει:

«Στην επιστολή εκείνη προέβλεπα τις σημερινές ολέθριες εξελίξεις, τονίζοντας ότι «..Έχει ήδη διαφανεί ότι η προεκλογική μας ρητορική, περιλαμβανομένου και του "προγράμματος της Θεσσαλονίκης", βρισκόταν σε μεγάλη απόσταση από τη δυσάρεστη πραγματικότητα, την οποία υποχρεωνόμαστε τώρα να αντιμετωπίσουμε…», ότι «…Η "λύση" της παύσης πληρωμών και ενδεχομένως της εξόδου από την ευρωζώνη, για την οποία έχει γίνει τόσος λόγος μέσα και έξω από τον ΣΥΡΙΖΑ, κατ΄ουσία δεν υφίσταται…», ότι «…νομισματικό "έμφραγμα" … θα μας επιβάλει αναμφίβολα η ΕΚΤ αν κάνουμε παύση πληρωμών προς την ίδια και/ή το ΔΝΤ…», ότι «…η ρήξη με τους δανειστές είναι μια ανέφικτη επιλογή και αν επιχειρηθεί η κατάληξη θα είναι η χώρα να επιστρέψει στον μνημονιακό εγκλωβισμό υπό χειρότερους όρους (σαν τον κρατούμενο που επιχειρεί απόδραση και αφού αποτύχει καταλήγει στην απομόνωση της φυλακής).

Οφείλουμε να αγωνισθούμε μέσα στα υπάρχοντα ευρωπαϊκά και διεθνή (=ΔΝΤ) πλαίσια, όπως άλλωστε έχουμε υποσχεθεί στον ελληνικό λαό. Η λαϊκή εντολή προς την κυβέρνηση είναι εντολή για σκληρή διαπραγμάτευση και όχι για χρεοκοπία και έξοδο από την ευρωζώνη και ενδεχομένως και την Ένωση…» και ότι «…Η λεκτική κλιμάκωση είναι μια παγίδα της άλλης πλευράς στην οποία δεν πρέπει να εγκλωβιζόμαστε….».
Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της επιστολής:
Κώστας Χρυσόγονος
Ευρωβουλευτής-Μέλος Κ.Ε.
Βρυξέλλες, 19.3.2015

Προς
-τον Πρωθυπουργό και Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ σ. Α. Τσίπρα
-τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης σ. Ι. Δραγασάκη
-τον Υπουργό Οικονομικών κ. Γ. Βαρουφάκη
-τον Γραμματέα Κ.Ε. ΣΥΡΙΖΑ σ. Τ. Κορωνάκη
-τον Υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας σ. Π. Λαφαζάνη
-τον Υπουργό Υγείας σ. Π. Κουρουμπλή

Σύντροφοι,
η πάροδος σχεδόν δύο μηνών από τη μεγάλη εκλογική νίκη του κόμματος και το σχηματισμό της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ επιτρέπει μια πρώτη αποτίμηση των πολιτικών εξελίξεων και των προοπτικών για τη χώρα, στο κρίσιμο θέμα της σχέσης της με τους δανειστές της. Θα ήθελα να θέσω υπόψη σας τις παρακάτω σκέψεις μου αναφορικά με τα ζητήματα αυτά:
1. Έχει ήδη διαφανεί ότι η προεκλογική μας ρητορική, περιλαμβανομένου και του "προγράμματος της Θεσσαλονίκης", βρισκόταν σε μεγάλη απόσταση από τη δυσάρεστη πραγματικότητα, την οποία υποχρεωνόμαστε τώρα να αντιμετωπίσουμε. Μέσα στο δίμηνο αυτό υπενθυμίζω ότι βρεθήκαμε αναγκασμένοι να αφήσουμε κατά μέρος τις εξαγγελίες για διαγραφή του μεγαλύτερου μέρους του ελληνικού δημόσιου χρέους, για "σκίσιμο" των μνημονίων και/ή κατάργησή "με ένα άρθρο" του συνόλου της μνημονιακής νομοθεσίας κλπ. Αντί για αυτά, στα πλαίσια της "συμφωνίας" της 20ης Φεβρουαρίου, γίνεται λόγος για βιωσιμότητα του υφιστάμενου χρέους και για αποφυγή μονομερών ελληνικών ενεργειών, τουλάχιστον εφόσον δεν παρουσιάζονται δημοσιονομικά ισοδύναμα. Από την πλευρά των δανειστών η μόνη ουσιαστική παραχώρηση ήταν η έμμεση και κάπως ασαφής υπόσχεσή τους για μείωση του ύψους του απαιτούμενου πρωτογενούς δημοσιονομικού πλεονάσματος για το 2015, αν και στην πραγματικότητα το προβλεπόμενο πλεόνασμα του 3% (του ΑΕΠ) ήταν εξαρχής εμφανές ότι δεν μπορούσε να επιτευχθεί κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες (ακόμη δηλαδή κι αν δεν είχαν μεσολαβήσει οι εκλογές του Ιανουαρίου και υλοποιούνταν το mail Χαρδούβελη). Το χειρότερο όμως είναι ότι δεχόμαστε ήδη, τόσο από την πλευρά των δανειστών όσο και από εκείνη των αγορών, μια πολυεπίπεδη πίεση (πολιτική, οικονομική, επικοινωνιακή) για να οδηγηθούμε σε μια, επί της ουσίας, άνευ όρων παράδοση και νέα πρόσδεση για σειρά ετών στο μνημονιακό άρμα.
2. Είναι σαφές ότι το ελληνικό μνημονιακό πρόγραμμα, αν υποθέσουμε ότι (θεωρητικός) στόχος του ήταν η επάνοδος της Ελλάδας στις κεφαλαιαγορές για να αναχρηματοδοτήσει από εκεί το χρέος προς τους δημόσιους πιστωτές, έχει αποτύχει. Στα επόμενα τρία ή τέσσερα χρόνια το ελληνικό δημόσιο πρέπει να καταβάλει ως χρεολύσια στο ΔΝΤ και στην ΕΚΤ ένα ποσό της τάξης των περίπου 60 δις ευρώ. Τα χρήματα αυτά δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να βρεθούν από τα φορολογικά και άλλα εκτός δανείων έσοδα. Τα τελευταία μάλιστα δεν μπορούν να καλύψουν ούτε τους τόκους του δημόσιου χρέους, αφού εκείνοι ανέρχονται σε ένα ποσό περίπου 6 δις ετησίως, δηλαδή η καταβολή τους από ίδιους πόρους προϋποθέτει ετήσια πρωτογενή δημοσιονομικά πλεονάσματα άνω του 3% του ελληνικού ΑΕΠ, πράγμα μάλλον ανέφικτο όχι μόνο για το 2015 αλλά και για τα επόμενα χρόνια. Όσο για τις κεφαλαιαγορές, τα επιτόκια των ομολόγων του ελληνικού δημοσίου έχουν ήδη ανέλθει σε απαγορευτικά (διψήφια) ποσοστά μετά τις εκλογές, ενώ ακόμα και στην καλύτερο περίοδο, την άνοιξη του 2014, τα ποσά που καταφέραμε να αντλήσουμε με την έκδοση των νέων ομολόγων ήταν μικρά (3 δις περίπου), για περιορισμένα χρονικά διαστήματα (3ετίας-5ετίας) και με υψηλά επιτόκια.
3. Η "λύση" της παύσης πληρωμών και ενδεχομένως της εξόδου από την ευρωζώνη, για την οποία έχει γίνει τόσος λόγος μέσα και έξω από τον ΣΥΡΙΖΑ, κατ΄ουσία δεν υφίσταται. Πρέπει πρώτα από όλα να επισημανθεί ότι το μεγαλύτερο μέρος του χρέους που οφείλουμε να αποπληρώσουμε, όπως εκτέθηκε, στα αμέσως επόμενα χρόνια είναι προς το ΔΝΤ. Σ'αυτό συμμετέχουν πρακτικά όλα τα κράτη του κόσμου και η άρνηση καταβολής θα μας έφερνε de facto αντιμέτωπους όχι με τη Γερμανία, αλλά με τον πλανήτη ολόκληρο. Σημειωτέον ότι, σε αντίθεση με την ευρωζώνη όπου νομικά δεν προβλέπεται διαδικασία (ακούσιας) αποβολής κράτους, τέτοια προβλέπεται στο άρθρο 24 του καταστατικού του ΔΝΤ. Το χειρότερο είναι όμως ότι σε τέτοια περίπτωση θα μπορούσαν να μας επιβληθούν από τα κράτη κάθε είδους οικονομικά και άλλα αντίποινα, μετατρέποντας την Ελλάδα σε κάτι ελαφρώς χειρότερο από τη Ζιμπάμπουε.
4. Μία έξοδος από την ευρωζώνη θα προϋπέθετε, για να μπορεί ρεαλιστικά να επιτευχθεί (εντελώς διαφορετικό το ζήτημα αν θα αποδεικνυόταν μακροπρόθεσμα επωφελής ή όχι για την εθνική οικονομία), να βρεθεί εξωτερικός χρηματοδότης για να διαθέσει περίπου 20 δις ευρώ για την αποπληρωμή του ΔΝΤ και τουλάχιστον άλλα τόσα για να αποκτήσει η Ελλάδα συναλλαγματικά διαθέσιμα, ώστε να υποστηριχθεί η ισοτιμία της νέας δραχμής. Δεν νοείται και δεν υπάρχει εθνικό νόμισμα χωρίς συναλλαγματικά διαθέσιμα σε "σκληρό" ξένο νόμισμα (σημειωτέον ότι στα τέλη της δεκαετίας του 1990, πριν από την είσοδό μας στην ευρωζώνη, τα ελληνικά διαθέσιμα σε ξένα νομίσματα ανέρχονταν σε ένα ποσό της τάξης των 25 δις δολλαρίων περίπου). Αυτό ισχύει κατά μείζονα λόγο σε περίπτωση κράτους με "νέο" εθνικό νόμισμα, όπου οι αγορές εύλογα δε θα το αποδέχονται για μια περίοδο πολλών μηνών, εωσότου φανεί πού θα ισορροπήσει η ισοτιμία του νομίσματος αυτού με τα υπόλοιπα. Ποσό της τάξης των 40 (20+20) δις ευρώ και μάλιστα υπό μορφή "χορηγίας" και όχι δανείου (αφού η Ελλάδα θα έχει και επισήμως χρεοκοπήσει στις εξωτερικές της πληρωμές) δεν είναι σε θέση, ούτε καν θεωρητικά, να διαθέσει κανένα κράτος της υφηλίου εκτός από την Κίνα, τις ΗΠΑ, τη Νορβηγία, την Ελβετία και τη...Γερμανία (και πάντως όχι η Ρωσία, η οποία πιέζεται κατά δεινό τρόπο τον τελευταίο ενάμιση περίπου χρόνο και τα συναλλαγματικά της διαθέσιμα ήδη έπεσαν από τα 530 στα περίπου 380 δις δολλάρια, με περαιτέρω πτωτικές τάσεις λόγω των τιμών του πετρελαίου).
5. Εφόσον θεωρηθεί δεδομένο ότι δεν πρόκειται να βρεθεί κράτος-χρηματοδότης, η εκτύπωση δραχμών (η ίδια η εκτύπωση σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα χαρτονομισμάτων θα αποτελούσε βέβαια τεράστιο τεχνικό πρόβλημα, αλλά αυτό ας το υπερβούμε) δεν θα μας ωφελούσε σε τίποτα προς το εξωτερικό. Το νέο νόμισμα δε θα γινόταν αποδεκτό στις διεθνείς συναλλαγές και συνεπώς θα μέναμε για μεγάλο χρονικό διάστημα χωρίς τη δυνατότητα εισαγωγών, πράγμα που θα παρέλυε την οικονομική ζωή στη χώρα μας. Ακόμη χειρότερα, το νέο νόμισμα, δε θα γινόταν αποδεκτό ούτε στο εσωτερικό της χώρας, επειδή παρά πολλοί Έλληνες έχουν αποθησαυρισμένα χαρτονομίσματα ευρώ σε φυσική μορφή (η νομισματική κυκλοφορία από περίπου 20 δις ευρώ στη μορφή αυτή προ κρίσης τώρα πρέπει να πλησιάζει περίπου τα 50). Έτσι οι συναλλαγές μεταξύ ιδιωτών θα συνέχιζαν να γίνονται κατά μεγάλο μέρος με τα (απαγορευμένα πια) ευρώ στη "μαύρη αγορά", δηλαδή στην παραοικονομία η οποία θα έπαιρνε εφιαλτικές διαστάσεις, προκαλώντας και κατάρρευση των δημόσιων εσόδων. Η νέα δραχμή θα απέμενε ουσιαστικά να χρησιμοποιείται μόνο στις συναλλαγές με το κράτος. Κατά συνέπεια δεν έχει νόημα να επιχειρηθεί καν η εκτύπωση δραχμών. Πιο λογικό, και λειτουργικά ισοδύναμο από πρακτική άποψη, θα ήταν να επιχειρήσουμε ένα by-pass στο νομισματικό "έμφραγμα" (το οποίο θα μας επιβάλει αναμφίβολα η ΕΚΤ αν κάνουμε παύση πληρωμών προς την ίδια και/ή το ΔΝΤ) εκδίδοντας κάποιας μορφής αναγκαστικό άτοκο ομόλογο ειδικού σκοπού και πληρώνοντας με αυτό μισθούς και συντάξεις (πχ μισθός 1500 ευρώ να καταβάλλεται κατά τα 2/3 σε μετρητά και κατά το 1/3 με ένα τέτοιο ομόλογο, που θα γινόταν αποδεκτό από το κράτος μετά τη λήξη του, δηλαδή μετά πχ από 1 ή 2 χρόνια, για την πληρωμή φορολογικών, ασφαλιστικών κλπ υποχρεώσεων). Παραδόξως, κάτι παρόμοιο φέρονται να πρότειναν και οι εκπρόσωποι των "θεσμών" στις διαπραγματεύσεις των τεχνικών κλιμακίων στις Βρυξέλλες! Είναι όμως φανερό ότι όποια κυβέρνηση επιχειρήσει τέτοιες ευρεσιτεχνίες θα προκαλέσει τέτοιες αντιδράσεις στο εσωτερικό της χώρας ώστε η πτώση της να είναι θέμα (λίγου) χρόνου.
6. Από νομική άποψη έξοδος από την ευρωζώνη δεν προβλέπεται ούτε με πρωτοβουλία του ενδιαφερόμενου κράτους ούτε με απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εάν κάποιο κράτος-μέλος της ευρωζώνης επιχειρήσει να εκτυπώσει εθνικό νόμισμα, σε αντικατάσταση του ευρώ ή παράλληλα προς αυτό, τούτο θα συνιστούσε παραβίαση του άρθρου 128 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα οδηγούσε σε επιβολή σε βάρος του προστίμου κατά το άρθρο 260 της ίδιας. Κατά τα άλλα όμως, από την οπτική γωνία της Ένωσης, η σχετική εθνική νομοθεσία δε θα ίσχυε και συνεπώς το κράτος θα παρέμενε θεωρητικά μέλος της ευρωζώνης. Εφόσον στη συνέχεια κατέρρεε η κυβέρνηση του κράτους-μέλους, η οποία επιχείρησε την επάνοδο στο εθνικό νόμισμα, το κράτος θα επέστρεφε αναγκαστικά και πρακτικά στην ευρωζώνη. Με βάση τα υπάρχοντα σήμερα νομικά δεδομένα η αποχώρηση από την ευρωζώνη θα προϋπέθετε είτε αποχώρηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, με συμφωνία όλων των υπόλοιπων κρατών-μελών (άρθρο 50 της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Ένωσης) είτε τροποποίηση της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης ώστε να προβλεφθεί τέτοιο ενδεχόμενο, και πάλι με ομοφωνία των κρατών μελών (άρθρο 48 της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Ένωσης). Εφόσον όμως η πρόθεση αποχώρησης συνοδευθεί από στάση πληρωμών στο χρέος του συγκεκριμένου κράτους προς τα υπόλοιπα μέλη της ευρωζώνης, είναι μάλλον απίθανο αυτά να καταλήξουν σε συμφωνία. Έτσι η αποχώρηση θα αποκτούσε νομικό κύρος μόνο αν επρόκειτο για αποχώρηση συνολικά από την Ευρωπαϊκή Ένωση και παρερχόταν και μια ολόκληρη διετία από την υποβολή της αίτησης για αποχώρηση (άρθρο 50 παρ. 3 της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Ένωσης). Σε όσο βαθμό ισχύει η διαπίστωση του συντρόφου Λαφαζάνη ότι η ευρωζώνη είναι "γερμανική φυλακή", όποιος επιχειρήσει να αποδράσει θα αντιληφθεί ότι οι γερμανικές φυλακές είναι σχεδιασμένες και οργανωμένες έτσι ώστε οι αποδράσεις από αυτές να είναι σχεδόν αδύνατες (τουλάχιστον όταν δεν υπάρχει βοήθεια από έξω).
7. Για τους λόγους που επισημάνθηκαν παραπάνω, η ρήξη με τους δανειστές είναι μια ανέφικτη επιλογή και αν επιχειρηθεί η κατάληξη θα είναι η χώρα να επιστρέψει στον μνημονιακό εγκλωβισμό υπό χειρότερους όρους (σαν τον κρατούμενο που επιχειρεί απόδραση και αφού αποτύχει καταλήγει στην απομόνωση της φυλακής). Οφείλουμε να αγωνισθούμε μέσα στα υπάρχοντα ευρωπαϊκά και διεθνή (=ΔΝΤ) πλαίσια, όπως άλλωστε έχουμε υποσχεθεί στον ελληνικό λαό. Η λαϊκή εντολή προς την κυβέρνηση είναι εντολή για σκληρή διαπραγμάτευση και όχι για χρεοκοπία και έξοδο από την ευρωζώνη και ενδεχομένως και την Ένωση.
8. Στη διαπραγμάτευση αυτή η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ οφείλει να εξαντλήσει όλα τα, πιθανά και μη, εργαλεία. Στο πλαίσιο αυτό θα μπορούσε να δοθεί βάρος και στη νομική πλευρά των ζητημάτων που θέτουν οι δανειστές και ειδικότερα στις ενδεχόμενες παραβιάσεις του ευρωπαϊκού και διεθνούς δικαίου (οι παραβιάσεις του ελληνικού Συντάγματος ουδόλως τους ενδιαφέρουν, αφού το θεωρούν δικό μας πρόβλημα και όχι δικό τους). Τούτο σημαίνει ότι στα τεχνικά κλιμάκια πρέπει από ελληνικής πλευράς να συμμετέχουν, εκτός από τους οικονομολόγους, και νομικοί εγνωσμένου κύρους με εξειδίκευση στο ευρωπαϊκό και διεθνές δίκαιο, ώστε να προβάλουν τις σχετικές "ενστάσεις". Π.χ. η Ελλάδα θεωρητικά και πρακτικά η τρόικα έχει "καταδικασθεί" από την Επιτροπή του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη για σειρά παραβιάσεων της διεθνούς αυτής σύμβασης, που έχει συναφθεί στα πλαίσια του Συμβουλίου της Ευρώπης, μέσω μνημονιακών μέτρων όπως η μείωση του κατώτατου μισθού και άλλα. Πρέπει να επικαλεσθούμε με έμφαση τις σχετικές αποφάσεις προκειμένου να άρουμε τα μέτρα αυτά και γενικότερα να αντιτάσσουμε σε κάθε ευκαιρία την προστασία των κοινωνικών ιδίως δικαιωμάτων των Ελλήνων, τόσο στον Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Χάρτη όσο και στο Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, απέναντι στις παράλογες απαιτήσεις των δανειστών.
9. Η ακύρωση της υφιστάμενης μνημονιακής νομοθεσίας ή έστω ουσιώδους μέρους της είναι προφανές ότι προσκρούει και θα συνεχίσει να προσκρούει στη στείρα άρνηση των δανειστών. Εφόσον αποδεικνύεται αδύνατο να τους πείσουμε ότι πολλά από τα μέτρα που έχουν ληφθεί δεν ωφελούν την ελληνική οικονομία, θα έπρεπε τουλάχιστον να απαιτήσουμε την καθιέρωση ενός ανεξάρτητου μηχανισμού εκτίμησης επιπτώσεων (impact assessment mechanism) όλου αυτού του μνημονιακού οικοδομήματος και των επιμέρους στοιχείων του. Αυτός θα μπορούσε να είναι είτε ένας υφιστάμενος διεθνής οργανισμός (ΟΟΣΑ ή Συμβούλιο της Ευρώπης ή ίσως ΟΗΕ) είτε ένας συνδυασμός προσώπων διεθνούς κύρους (πχ νομπελίστες οικονομολόγοι) κοινής αποδοχής (Ελλάδας και δανειστών) μαζί με εκπροσώπους κάποιων τέτοιων, κατά τεκμήριο "ουδέτερων", οργανισμών. Εάν από την αξιολόγηση προέκυπτε ότι συγκεκριμένα μέτρα αποδείχθηκαν αντιπαραγωγικά, θα ήταν πολύ δύσκολο για τους δανειστές να εμμείνουν στη διατήρησή τους.
10. Επί της ουσίας, το ποσό που πρέπει να καταβληθεί, όπως εκτέθηκε στην παράγραφο 2, για χρεολύσια στο ΔΝΤ και την ΕΚΤ στα επόμενα χρόνια θα μπορούσε να καλυφθεί χωρίς νέα, τρίτη κατά σειρά, δανειακή σύμβαση (η οποία θα συνοδευόταν αναμφίβολα από επαχθείς όρους και προϋποθέσεις) από έναν συνδυασμό πηγών. Η πρώτη θα μπορούσαν να είναι τα 10,9 δις ευρώ που έμειναν υπόλοιπο στο ΤΧΣ από τα προβλεπόμενα για την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών κονδύλια. Το ποσό αυτό επιστράφηκε δυστυχώς με τη συμφωνία της 20ης Φεβρουαρίου στον ESM και προβλέφθηκε ότι θα χρησιμοποιηθεί μόνο για ανακεφαλαιοποίηση τραπεζών, εφόσον αυτή απαιτηθεί στο μέλλον. Κεντρικός στόχος της διαπραγματευτικής προσπάθειας της ελληνικής πλευράς πρέπει να είναι να καταστούν τα χρήματα αυτά διαθέσιμα για την αποπληρωμή οφειλών του δημοσίου στο ΔΝΤ και/ή την ΕΚΤ και μάλιστα στο αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα, παράλληλα με την τελευταία δόση της δεύτερης δανειακής σύμβασης (περίπου 7 δις, περιλαμβανομένων των επιστροφών κερδών των κεντρικών τραπεζών από τα ελληνικά ομόλογα) και με κάποια αύξηση του ορίου των εντόκων γραμματίων. Ακόμη και έτσι βέβαια θα συνεχίσει να υπάρχει μέσα στην επόμενη τετραετία (δηλ. την πρώτη βουλευτική περίοδο) ένα χρηματοδοτικό κενό περίπου 30 ως 40 δις ευρώ. Η κάλυψή του χωρίς νέο καθαρό δανεισμό από δημόσιους πιστωτές είναι εφικτή μόνο αν υπάρξει αξιοποίηση της ελληνικής δημόσιας περιουσίας.
11. Το ελληνικό δημόσιο πιέζεται από τους δανειστές του να προχωρήσει σε άμεση εκποίηση περιουσιακών του στοιχείων, η οποία λόγω του δυσμενούς μακροοικονομικού περιβάλλοντος και του περιορισμένου αγοραστικού ενδιαφέροντος θα καταλήξει σε λεηλασία του δημόσιου πλούτου. Για να αποφευχθεί αυτό, η ελληνική πλευρά θα μπορούσε να αντιπροτείνει ένα σύνθετο σχήμα, με άξονα το ΤΑΙΠΕΔ, ως εξής: το Δημόσιο να εισφέρει στο ΤΑΙΠΕΔ ακίνητα αντικειμενικής αξίας και/ή μετοχές δημοσίων επιχειρήσεων λογιστικής αξίας συνολικού ύψους κατά προσέγγιση 50 δισ. ευρώ. Το μετοχικό κεφάλαιο του ΤΑΙΠΕΔ να διαιρεθεί σε 250 εκατ. προνομιούχες μετοχές άνευ ψήφου, αξίας 100 ευρώ η καθεμιά, και μία κοινή μετοχή. Η μοναδική κοινή μετοχή παραμένει στην κατοχή του Δημοσίου, ενώ οι προνομιούχες διατίθενται σε δημόσια εγγραφή με εισαγωγή κεφαλαίων από το εξωτερικό (για να μη θιγεί η ρευστότητα του εγχώριου τραπεζικού συστήματος). Το προϊόν της εγγραφής (25 δισ. ευρώ) θα χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά για την αγορά ελληνικών ομολόγων στη δευτερογενή αγορά με σκοπό να περιορισθεί η προσφορά σε τόσο χαμηλά επίπεδα ώστε να γίνει εφικτή η δραστική μείωση των επιτοκίων και έτσι και η έκδοση σταδιακά νέων ομολόγων. Τα περιουσιακά στοιχεία που θα έχουν εισφερθεί από το Δημόσιο στο ΤΑΙΠΕΔ θα εκποιούνται σταδιακά, όταν επιτυγχάνεται για το καθένα δίκαιη τιμή (κατ' εκτίμηση της ελεγχόμενης από το ίδιο το Δημόσιο διοίκησης) και δεδομένου ότι στο μεταξύ θα έχει βελτιωθεί το μακροοικονομικό περιβάλλον. Με το τίμημα της εκποίησης θα γίνεται τμηματική επιστροφή κεφαλαίου στους προνομιούχους μετόχους, έως ότου εξοφληθούν για το σύνολο της ονομαστικής αξίας των μετοχών τους, οι οποίες τότε θα ακυρωθούν. Τα υπόλοιπα περιουσιακά στοιχεία (όσα δεν εκποιηθούν) επιστρέφονται στο ελληνικό Δημόσιο. Εναλλακτικά, αν το ελληνικό Δημόσιο προτιμά, θα μπορούσε να εξοφλεί σταδιακά τους μετόχους του ΤΑΙΠΕΔ μέσα από τα φορολογικά ή άλλα έσοδά του σε βάθος χρόνου, χωρίς εκποίηση περιουσιακών στοιχείων. Με ένα παρόμοιο σχήμα θα μπορούσε να επιτευχθεί η γρήγορη βελτίωση της δημοσιονομικής εικόνας της χώρας χωρίς λεηλασία της δημόσιας περιουσίας και να αποφευχθεί η αιχμαλωσία μιας τρίτης δανειακής σύμβασης.
12. Για τους προσεχείς δύο ή τρεις μήνες και έως τη σύναψη κάποιας συμφωνίας με τους δανειστές θα ήταν σκόπιμο να κρατηθούν από την πλευρά μας χαμηλοί τόνοι, μεταξύ άλλων και στο θέμα των γερμανικών οφειλών προς την Ελλάδα από τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. Η λεκτική κλιμάκωση είναι μια παγίδα της άλλης πλευράς στην οποία δεν πρέπει να εγκλωβιζόμαστε. Από το καλοκαίρι και μετά θα έχουμε κάθε δυνατότητα για επαναφορά όλων των ζητημάτων προς κάθε κατεύθυνση.

Με συντροφικούς χαιρετισμούς,
Κώστας Χρυσόγονος

«Ένα δημοψήφισμα κατά των εταίρων»

Πολιτική

«Ένα δημοψήφισμα κατά των εταίρων»

Εξοργισμένος με την απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης να προχωρήσει σε δημοψήφισμα δηλώνει ο επικεφαλής της ΚΟ των γερμανών Σοσιαλδημοκρατών Τόμας Όπερμαν. "Συμφωνία έστω και την ύστατη στιγμή".
Όπως είπε την Κυριακή σε συνέντευξή του προς τη Γερμανική Ραδιοφωνία Deutschlandfunk: «Είμαι εξοργισμένος με τη συμπεριφορά της ελληνικής κυβέρνησης. Τα μεσάνυχτα της Παρασκευής κατήγγειλε ουσιαστικά τη συνεργασία και διέκοψε τις διαπραγματεύσεις. Μέχρι εκείνη τη στιγμή ήμουν αισιόδοξος ότι θα μπορούσε να επέλθει συμφωνία. Εντούτοις η προαναγγελία ενός δημοψηφίσματος επί των προτάσεων της ΕΕ, των προτάσεων της ευρωζώνης, με την προτροπή της απόρριψης, συνιστούν μια μη εποικοδομητική πράξη».
Αντιθέτως ο Σοσιαλδημοκράτης πολιτικός θα υποστήριζε, όπως λέει, ένα δημοψήφισμα με αντικείμενο «τα όσα προτείνουμε ή θα μπορούσαμε να προτείνουμε στους Έλληνες»:
«Ένα ανοιχτό δημοψήφισμα όπου οι Έλληνες θα μπορούν να αποφασίσουν: το θέλουμε αυτό ή όχι; Το δημοψήφισμα όμως που προφανώς σχεδιάζει ο κ. Τσίπρας δεν έχει αυτό το χαρακτήρα, αντιθέτως είναι ουσιαστικά ένα δημοψήφισμα κατά των εταίρων».
«Ο κ. Τσίπρας δεν θέλει να αναλάβει ευθύνες»
O επικεφαλής της Κ. Ο. των γερμανών Σοσιαλδημοκρατών Τόμας Όπερμαν
O επικεφαλής της Κ. Ο. των γερμανών Σοσιαλδημοκρατών Τόμας Όπερμαν
Ο Τόμας Όπερμαν υποστηρίζει μάλιστα ότι ήταν λάθος που δεν είχε δοθεί η δυνατότητα στον πρώην πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου να προχωρήσει σε δημοψήφισμα. «Ήταν λάθος γιατί με μια τέτοια απόφαση θα έδινες στους έλληνες πολίτες τη δυνατότητα να τοποθετηθούν επί του προγράμματος με συνέπεια να υπήρχε μια διαφορετική πολιτική νομιμοποίηση. Δεν είμαι κατά ενός δημοψηφίσματος επί των προτάσεων που συζητούνται στην παρούσα φάση, ωστόσο ο κ. Τσίπρας θέλει το δημοψήφισμα αυτό γιατί ο ίδιος δεν θέλει να αναλάβει ευθύνες. Ο ίδιος λέει ότι δεν μπορεί να αποδεχτεί τα σχέδια των θεσμών, το αφήνει λοιπόν στην κρίση του λαού προτρέποντας τους πολίτες να το απορρίψουν».
Ο επικεφαλής της ΚΟ των γερμανών Σοσιαλδημοκρατών δεν θέλει να συμμετάσχει σε εικοτολογίες, όπως λέει, περί πιθανού αποτελέσματος του δημοψηφίσματος, πόσο μάλλον που δεν είναι ακόμη γνωστό το ακριβές αντικείμενό του. «Αποφασιστικής σημασίας στην παρούσα φάση είναι το γεγονός ότι δεν έχουμε πλέον συνομιλητή στην Ελλάδα. Ο κ. Τσίπρας ωθεί τους ανθρώπους στον πανικό. Οι πολίτες είναι εκείνοι που υποφέρουν». Ο Τόμας Όπερμαν τονίζει ότι συμπάσχει με τους Έλληνες που αναζητούν στην παρούσα φάση προσανατολισμό: «Ο κ. Τσίπρας δεν είναι έτοιμος να αναλάβει ευθύνες, αντιθέτως μεταφέρει τα πάντα στην Κομισιόν και την ευρωζώνη. Πρόκειται, κατά την άποψή μου, για μια τελείως ανεύθυνη συμπεριφορά».
Ο Τσίπρας θέλει χρήματα χωρίς αντάλλαγμα
Ο κ. Τσίπρας ωθεί τους ανθρώπους στον πανικό. Οι πολίτες είναι εκείνοι που υποφέρουν
"Ο κ. Τσίπρας ωθεί τους ανθρώπους στον πανικό. Οι πολίτες είναι εκείνοι που υποφέρουν"
Όπως τονίζει ο σοσιαλδημοκράτης πολιτικός, θα πρέπει να αξιοποιηθεί κάθε ευκαιρία προκειμένου να επιτευχθεί συμφωνία έστω και την ύστατη στιγμή. Προϋπόθεση βέβαια, όπως λέει, να επιστρέψει ο έλληνας πρωθυπουργός στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Μέχρι και την τελευταία στιγμή, σύμφωνα με τον ίδιο, οι Γιούνκερ, Σουλτς, Μέρκελ και Σόιμπλε προσπάθησαν να επιτύχουν ένα συμβιβασμό και να χτίσουν γέφυρες.
«Είμαι πολύ απογοητευμένος από την κυβέρνηση αυτή. Εδώ και μήνες οι πλούσιοι βγάζουν τα λεφτά τους από τη χώρα και τα μεταφέρουν στο εξωτερικό και η σοσιαλιστική κυβέρνηση απλώς παρακολουθεί άπραγη. Και τώρα ο κ. Τσίπρας θέλει χρήματα από την Ευρώπη, αλλά δεν είναι διατεθειμένος να προχωρήσει, σε αντάλλαγμα, σε διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να βελτιώσουν την κατάσταση στη χώρα. Αλληλεγγύη ναι, αλλά θα πρέπει να υπάρχει και ένα αντάλλαγμα. Αυτό θα πρέπει να είναι η μεταρρυθμιστική βούληση της ελληνικής κυβέρνηση και αυτό το απορρίπτει ο Τσίπρας».
Κώστας Συμεωνίδης (DLF)

«Δημοκρατία ή παραφροσύνη;»

Επισκόπηση τύπου

«Δημοκρατία ή παραφροσύνη;»

Οι καταιγιστικές εξελίξεις στην Ελλάδα μονοπωλούν τα σχόλια του γερμανικού Τύπου. Οι σχολιαστές επικεντρώνονται στο επικείμενο δημοψήφισμα και στην επιβολή περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων.
Ο γερμανικός Τύπος ασκεί οξεία κριτική στην απόφαση του Έλληνα πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα για διενέργεια δημοψηφίσματος, με αντικείμενο την αποδοχή ή απόρριψη της πρότασης των δανειστών για συμβιβασμό στις διαπραγματεύσεις με την ελληνική κυβέρνηση.
Η Süddeutsche Zeitung παραφράζει τη φράση της γερμανίδας καγκελαρίου («Όπου υπάρχει θέληση, υπάρχει τρόπος»), με τον γλαφυρό τίτλο «Καμία θέληση, κανένας τρόπος». Η εφημερίδα του Μονάχου εκτιμά ότι η ελληνική κυβέρνηση «φέρει την κύρια ευθύνη» για την «κλιμάκωση» και διακοπή των διαπραγματεύσεων με τους δανειστές. Ο σχολιαστής θεωρεί ότι η Ελλάδα έχει απομονωθεί, υπογραμμίζοντας ότι «ήταν κυρίως οι εκπρόσωποι της Φινλανδίας, της Πορτογαλίας και της Ιρλανδίας αυτοί που έκλεισαν την πόρτα στους Έλληνες». Σε ό,τι αφορά το επικείμενο δημοψήφισμα η SZ επισημαίνει ότι «είναι αναφαίρετη επιλογή της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ να ρωτήσει τους Έλληνες αν θέλουν να την ακολουθήσουν. Ωστόσο, το κάνει στο ‘παρά δύο', με αποτέλεσμα να φαίνεται σαν τέχνασμα».
Ευκαιρία για «θεσμική επανεκκίνηση»;
Η απόφαση για επιβολή περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων λήφθηκε καθυστερημένα, σημειώνει η FAZ
Η απόφαση για επιβολή περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων λήφθηκε καθυστερημένα, σημειώνει η FAZ
Η οικονομική εφημερίδα Handelsblattεπιρρίπτει ανεύθυνους χειρισμούς στον Αλέξη Τσίπρα, επισημαίνοντας ότι «από το Σαββατοκύριακο έχει κανείς την εντύπωση ότι πότε δεν επιδίωκε πραγματικά να διαπραγματευθεί έναν αποδεκτό συμβιβασμό, αλλά να αφήσει στοχευμένα τις διαπραγματεύσεις να αποτύχουν». O σχολιαστής καλεί τους πολιτικούς υπεύθυνους της Ευρώπης να αναλάβουν δράση και να σώσουν την Ευρώπη, όπως γράφει χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι «η κρίση στην Ελλάδα πρέπει να αξιοποιηθεί ως θεσμική επανεκκίνηση της Ευρώπης». Όπως διευκρινίζει, οι πολιτικοί υπεύθυνοι «θα πρέπει να αντλήσουν διδάγματα από την κρίση και να ολοκληρώσουν επιτέλους την ΕΕ. (…) Οι Ηνωμένες Πολιτείες της Ευρώπης δεν θα πρέπει να εξακολουθήσουν να είναι ένα πολιτικό όνειρο, αλλά να γίνουν βήμα-βήμα πραγματικότητα. Είτε με την Ελλάδα είτε χωρίς».
Η Frankfurter Allgemeine Zeitung σχολιάζει στο πρωτοσέλιδό της ότι με τις ενέργειές της «η Αθήνα έστρεψε τους πάντες εναντίον της. Ωστόσο, η αναγκαιότητα της στιγμής ακούει στο όνομα ‘περιορισμός των ζημιών'». Η εφημερίδα της Φραγκφούρτης εκτιμά στις οικονομικές της σελίδες ότι «ένα Grexit γίνεται πιθανότερο», επισημαίνοντας ότι «μία ελεγχόμενη έξοδος από το ευρώ είναι δύσκολη». Σε σχόλιό της -και πάλι στις οικονομικές της σελίδες- θεωρεί καθυστερημένη την απόφαση επιβολής περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων στην Ελλάδα, ασκώντας κριτική στις ενέργειες της ΕΚΤ σχετικά με τον μηχανισμό έκτακτης ρευστότητας ELA, σημειώνοντας ότι «η ΕΚΤ χρηματοδοτεί έμμεσα μέσω του ELA και του συστήματος πληρωμών Target την εκροή κεφαλαίων πλούσιων Ελλήνων. Είναι ακατανόητο γιατί (σ.σ. η ΕΚΤ) δεν φωνάζει ένα ηχηρό ‘στοπ' στην ελισσόμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Αν η Ελλάδα βγει από το ευρώ, κάτι που είναι πλέον πολύ πιθανό, θα πρέπει μάλλον να διαγραφούν τα χρέη της Τράπεζας της Ελλάδος στο Target, τα οποία διογκώνονται μέσω του ELA».
«Ο τελευταίος άσσος» του Αλέξη Τσίπρα;
Η Handelsblatt διερωτάται αν υπήρχε εξ αρχής σχέδιο ρήξης με τους δανειστές
Η Handelsblatt διερωτάται αν υπήρχε εξ αρχής σχέδιο ρήξης με τους δανειστές
«Δημοκρατία ή παραφροσύνη;», διερωτάται σε σχόλιό της η Tageszeitung. Η εφημερίδα του Βερολίνου προσεγγίζει το γεγονός της προκήρυξης δημοψηφίσματος από δύο οπτικές γωνίες, αντιπαραβάλλοντας τις απόψεις δύο σχολιαστών.
Ο υπέρμαχος της απόφασης του Έλληνα πρωθυπουργού θεωρεί ότι «είναι ο τελευταίος άσσος που είχε στη διάθεσή του ο Αλέξης Τσίπρας. Ο ελληνικός λαός καλείται να αποφασίσει την ερχόμενη Κυριακή αν αποδέχεται τους όρους λιτότητας της τρόικας. Ή όχι. Είναι αυτό παραφροσύνη; Όχι, αντιθέτως. Δεν του απομένει καμία άλλη επιλογή. Διότι, στην πραγματικότητα, ο Τσίπρας έχει μέχρι αυτήν την ώρα κυρίως αποτύχει. Ανέλαβε τα καθήκοντά του με τον ΣΥΡΙΖΑ, ώστε με μία αριστερή πολιτική θέση να σπάσει την πολιτική λιτότητας στην Ευρώπη. Κεντρικό σημείο (σ.σ. διεκδίκησης): ένα κούρεμα χρέους, ώστε να παράσχει οξυγόνο στην Ελλάδα (…) Ωστόσο, έλαβε όρους λιτότητας, μία πλειάδα σκληρών όρων λιτότητας, οι οποίοι θα όξυναν περαιτέρω την κοινωνική κατάσταση στη χώρα. (…) Η δημοκρατία, αυτό σημαίνει κυριαρχία του λαού, δεν είναι πρόκληση, όπως κατηγορούν τώρα οι επικριτές τον Τσίπρα. Είναι το θεμέλιο της ΕΕ», καταλήγει ο πρώτος σχολιαστής της TAZ.
Στο άλλο άκρο του φάσματος τοποθετείται ο δεύτερος σχολιαστής της εφημερίδας, εκτιμώντας ότι «το ελληνικό δημοψήφισμα είναι μία καλά προμελετημένη εσωπολιτική κίνηση της κυβέρνησης, ώστε να μην συμπαρασυρθεί από την επαπειλούμενη χρεοκοπία. (…) Είναι ζήτημα εξουσίας. Πρόκειται για μετάθεση της ευθύνης στους άλλους. Αυτή η προσφυγή στις κάλπες έχει μάλλον μικρή σχέση με τη δημοκρατία. Και η ενέργεια αυτή είναι η απόλυτη παραφροσύνη. Καθότι, για ποιο πράγμα καλούνται να ψηφίσουν οι Έλληνες την ερχόμενη Κυριακή; Για ένα δάνειο που δεν θα υπάρχει μέχρι τότε; Για το ευρώ, η επιβίωση του οποίου στην Αθήνα γίνεται μέρα με τη μέρα πιο αβέβαιη;» σημειώνει μεταξύ άλλων ο γερμανός σχολιαστής.
Άρης Καλτιριμτζής   dw de