«Εμπάργκο» από προμηθευτές σε ελληνικές επιχειρήσεις
Ζητούν προεμβάσματα, συρρικνώνουν τους χρόνους πίστωσης, αρνούνται εγγυητικές επιστολέςΤης Δημητρας Μανιφαβα
Eναν ιδιότυπο οικονομικό αποκλεισμό αντιμετωπίζουν το τελευταίο διάστημα οι ελληνικές επιχειρήσεις, εισαγωγικές και εξαγωγικές, στις συναλλαγές τους με το εξωτερικό. Οι πελάτες και οι προμηθευτές ελληνικών εταιρειών ζητούν προεμβάσματα, συρρικνώνουν δραματικά τους χρόνους πίστωσης, αρνούνται εγγυητικές επιστολές προερχόμενες από ελληνικές τράπεζες.
Το «εμπάργκο» αυτό εντάθηκε τις τελευταίες δέκα ημέρες λόγω της πολιτικής αστάθειας, με τις ξένες εταιρείες - συνεργάτες των ελληνικών επί σειρά ετών, να μην απαντούν ούτε στο τηλέφωνο, όπως χαρακτηριστικά λέει στην «Κ» ο κ. Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ). Αν μη τι άλλο η αποκατάσταση της πολιτικής και οικονομικής σταθερότητας στη χώρα είναι κάτι παραπάνω από αναγκαία, καθώς όσο το σκηνικό ρευστότητας συνεχίζεται τόσο τίθεται σε κίνδυνο η ομαλή τροφοδοσία της αγοράς αλλά και η παραγωγική δραστηριότητα των επιχειρήσεων που ξεμένουν από πρώτες ύλες. Πολλοί είναι οι επιχειρηματίες που εκτιμούν ότι ακόμη και το «θαύμα» των ελληνικών εξαγωγών θα αρχίσει τους επόμενους μήνες να ξεθωριάζει, καθώς ήδη διαφαίνεται μείωση των παραγγελιών από το εξωτερικό ως αποτέλεσμα της εικόνας αναξιοπιστίας που εμφανίζει η Ελλάδα.
«Πριν από λίγες ημέρες έπρεπε να εισαγάγω από την Κορέα ανταλλακτικά για ένα πλοίο. Με την κορεατική εταιρεία έχω αγαστή συνεργασία εδώ και πολλά χρόνια. Τους έδωσα για το εμπόρευμα που θα αγόραζα εγγυητική επιστολή από ελληνική τράπεζα, αλλά την αρνήθηκαν. Ξέρετε τι μου ζήτησαν; Να εγγυηθεί για το εμπόρευμα η ναυτιλιακή εταιρεία στην οποία ανήκει το πλοίο για το οποίο προορίζονταν τα ανταλλακτικά, επειδή τη γνώριζαν, μιας και το πλοίο είχε ναυπηγηθεί στην Κορέα, αλλά και διότι εμπιστεύονται πλέον μόνο τις ναυτιλιακές εταιρείες», αναφέρει στην «Κ» γνωστός επιχειρηματίας.
Επικεφαλής επιχείρησης του κλάδου των καλωδίων αναφέρει άλλο παράδειγμα. Πριν από λίγες ημέρες επρόκειτο να εισαγάγει καλώδια από φινλανδική εταιρεία με την οποία συνεργάζεται πάνω από 30 χρόνια και μάλιστα χωρίς ποτέ να έχει καθυστερήσει τις πληρωμές. Τώρα η φινλανδική εταιρεία ζήτησε από την ελληνική να εγγυηθεί για τουλάχιστον το μισό εμπόρευμα.
«Οι ξένες εταιρείες δέχονται εγγυητικές επιστολές ελληνικών τραπεζών μόνο για μικρά ποσά, το πολύ μέχρι 50.000 ευρώ. Πρόσφατα, είχα ένα συμβόλαιο για εμπόρευμα 350.000 ευρώ και φυσικά έπρεπε να απευθυνθώ σε ξένη τράπεζα», επισημαίνει μιλώντας στην «Κ» ο κ. Ιωάννης Παπαγεωργάκης, πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπορικών Αντιπροσώπων και Διανομέων Αθηνών (ΣΕΑΔΑ). Και η αποδοχή της εγγυητικής επιστολής μοιάζει να είναι η καλή εξέλιξη. Στις περισσότερες περιπτώσεις, σύμφωνα με τον κ. Παπαγεωργάκη, οι ξένοι προμηθευτές απαιτούν προπληρωμή ακόμη και ολόκληρου του ποσού, ενώ παλαιότερα παρείχαν πίστωση για διάστημα ενός έως ακόμη και έξι μηνών.
Πρόβλημα αντιμετωπίζουν και οι εξαγωγικές επιχειρήσεις και μάλιστα διπλό: πρώτον, σε αρκετές εξ αυτών παρεμποδίζεται η παραγωγική δραστηριότητα λόγω της αλλαγής των όρων στις συναλλαγές τους με ξένες εταιρείες από τις οποίες προμηθεύονται πρώτες ύλες. Ακόμη δε και στην περίπτωση που προεξοφλούν το σύνολο της παραγγελίας τους, στις περισσότερες περιπτώσεις οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν επιτυγχάνουν κάποια έκπτωση σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε στο παρελθόν. Δεύτερον, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος του ΣΕΑΔΑ, οι ξένοι πελάτες ζητούν από Ελληνες εξαγωγείς εγγυητικές επιστολές καλής εκτέλεσης για την παράδοση των προϊόντων.
Η επιδείνωση των σχέσεων των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων με τους πελάτες τους στο εξωτερικό αποτυπώνεται και σε πρόσφατη έρευνα που διενήργησε η εταιρεία Palmos Analysis για λογαριασμό του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ) μεταξύ επιχειρήσεων-μελών του με εξαγωγική δραστηριότητα. Το 48% απάντησε ότι λόγω της κρίσης έχει αλλάξει επί τα χείρω η αντιμετώπισή τους από τους ξένους πελάτες. Η επιδείνωση αυτή εκδηλώνεται κυρίως (47%) με τη μεταβολή των όρων πληρωμής, με τη μείωση των παραγγελιών (33%), ενώ σε κάποιες περιπτώσεις (9%) οι ξένοι πελάτες επιλέγουν ακόμη και να ακυρώσουν παραγγελίες, υπό τον φόβο ότι αυτές δεν θα εκτελεσθούν. Το 36% των συμμετεχόντων στην έρευνα απάντησε ότι σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα η εξαγωγική τους δραστηριότητα μειώθηκε.
Μερική λύση στο πρόβλημα θα δώσει η ενεργοποίηση, εντός του Νοεμβρίου, του νέου προγράμματος του ΕΤΕΑΝ (Εθνικό Ταμείο Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης) ύψους 200 εκατ. ευρώ (με 50 εκατ. ευρώ από τα κεφάλαια του ΕΤΕΑΝ), με σκοπό την παροχή εγγυήσεων σε εγγυητικές επιστολές τραπεζών.
No comments:
Post a Comment