Προάγγελος θερμού Φθινοπώρου η καυτή έκθεση της Κομισιόν
Θερμό καλοκαίρι και ακόμη πιο θερμό φθινόπωρο προοιωνίζονται το επικαιροποιημένο Μνημόνιο, αλλά και η έκθεση της Κομισιόν, δύο κείμενα που καταδεικνύουν προόδους, αλλά και καθυστερήσεις και νέους οδυνηρούς τρόπους προκειμένου να καλυφθεί το δημοσιονομικό κενό ύψους 3,4 δις ευρώ ως το τέλος του 2015 και 4 συνολικά δις ευρώ ως το τέλος του 2016.
Το επικαιροποιημένο Μνημόνιο προβλέπει την παράταση για έναν ακόμη χρόνο, μέχρι το 2016, της εισφοράς αλληλεγγύης για τα εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ, κάτι που πρέπει να έχει ψηφιστεί από τη Βουλή μέχρι τον Νοέμβριο και ενώ η εισφορά αλληλεγγύης επρόκειτο να διακοπεί στο τέλος του 2015.
Πρόκειται για την έκτακτη εισφορά μεταξύ 1% και 4%, που επιβάλλεται στο σύνολο των εισοδημάτων (μισθοί, συντάξεις, ενοίκια, τόκοι, μερίσματα) με όσους δηλώνουν από 12.000 ως 20.000 να καταβάλλουν το 1%, εκείνοι που δηλώνουν από 20.000 ως 50.000 ευρώ το 2%, από 50.000 ως 100.000 ευρώ το 3% και άνω των 100.000 ευρώ το 4% - εξαιρουμένων των ανέργων και των μακροχρόνια ανέργων, καθώς και των αναπήρων με ποσοστό αναπηρίας άνω του 80%.
Η έκθεση της Κομισιόν
Στο μεταξύ, δίκην σκοτσέζικου ντους ήλθε και η έκθεση της Κομισιόν σχετικά με την πορεία του ελληνικού προγράμματος μετά την αξιολόγηση της τρόικας μεταξύ της 4ης και 19ης Ιουνίου και 1ης και 7ης Ιουλίου.
Στην 222 σελίδων έκθεση διαπιστώνεται πρόοδος στην εφαρμογή του δεύτερου προγράμματος οικονομικής προσαρμογής, πλην όμως διαπιστώνονται και καθυστερήσεις και «βραδείς ρυθμοί».
Αναφέρεται ότι τα δημόσια οικονομικά της Ελλάδος βελτιώνονται σταθερά, η ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού τομέα έχει ολοκληρωθεί, ενώ σημαντικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις υλοποιήθηκαν στον τομέα της υγείας, στο άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων και στη διαχείριση των δημόσιων οικονομικών.
Σημειώνεται, ωστόσο, ότι χρειάζονται μεγαλύτερες προσπάθειες σε πολλούς τομείς, κυρίως δε σε ό,τι αφορά τη μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης, τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, την ενέργεια και τη Δικαιοσύνη.
Επισημαίνεται, ότι η ελληνική οικονομία θα επωφελείτο σημαντικά από μια πιο αποφασιστική και αποτελεσματική εφαρμογή του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων.
Όσον αφορά στις μακροοικονομικές προοπτικές, η Επιτροπή σημειώνει ότι σε γενικές γραμμές αυτές δεν έχουν αλλάξει σε σχέση με την προηγούμενη αξιολόγηση: Αναμένεται μέτρια ανάκαμψη από τις αρχές του 2014, η οποία θα βασιστεί στη βελτίωση των επενδύσεων και των εξαγωγών. Ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης για το 2014 προβλέπεται να είναι της τάξεως του 0,6% για το 2014, ενώ από το 2015 και μετά αναμένεται επιτάχυνση.
Όσον αφορά τους στόχους στα δημόσια οικονομικά, η Επιτροπή επισημαίνει ότι ικανοποιήθηκαν με το παραπάνω το 2012.
Όπως αναφέρει η έκθεση της Επιτροπής, το 2012 το πρωτογενές έλλειμμα διαμορφώθηκε στο 1,3% του ΑΕΠ (χαμηλότερα από το στόχο του -1,5%), ενώ το δημοσιονομικό έλλειμμα μειώθηκε στο 6,3% του ΑΕΠ το 2012.
Σημειώνεται μάλιστα, ότι η δημοσιονομική προσπάθεια της χώρας είναι ακόμη μεγαλύτερη, αν ληφθεί υπόψη η βαθιά οικονομική ύφεση.
Ωστόσο, η Επιτροπή τονίζει ότι η αποστολή της Τρόικας εντόπισε νέες ελλείψεις, ιδίως στον τομέα της υγείας, που απειλούσε την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων για το 2013 και το 2014. Εντοπίστηκαν υπερβάσεις στον τομέα της υγείας από τον ΕΟΠΥΥ, ενώ παράλληλα σημειώθηκαν καθυστερήσεις σε ορισμένα φορολογικά έσοδα.
Επισημαίνεται, επίσης, ότι η απόδοση ορισμένων μέτρων, κυρίως στον τομέα των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης, έχει αναθεωρηθεί προς τα κάτω, συμβάλλοντας έτσι στο κενό.
Γίνεται, όμως, αναφορά στο γεγονός ότι η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να μην εφαρμόσει ορισμένα μέτρα που είχαν συμφωνηθεί για το 2014, ειδικότερα την ειδική εισφορά αλληλεγγύης για τους αυτοαπασχολούμενους και την εφαρμογή του νέου μισθολογίου για τις ένοπλες δυνάμεις.
Ως εκ τούτου, σημειώνεται ότι ελλείψει διορθωτικών μέτρων, ένα δημοσιονομικό κενό περίπου 0,5% του ΑΕΠ θα προκύψει συνολικά για τα έτη 2013 και 2014.
Προς το σκοπό αυτό, η Επιτροπή επισημαίνει ότι οι ελληνικές αρχές έχουν εντοπίσει τα διορθωτικά μέτρα προκειμένου να ικανοποιηθεί ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ το 2014.
Σχετικά με τον ΕΟΠΥΥ, οι ελληνικές αρχές υιοθετούν βραχυπρόθεσμα ένα μηχανισμό που θα διασφαλίζει ότι οι δαπάνες συνάδουν με τον προϋπολογισμό του 2013.
Επίσης μια σειρά δημοσιονομικών μέτρων σχετικά με τη μεταρρύθμιση του φόρου εισοδήματος,(π.χ. ειδική προσαύξηση αλληλεγγύης από το εισόδημα για τόκους και μερίσματα) αναμένεται να αποφέρουν πρόσθετα έσοδα, ενώ κάποια μέτρα που σχεδιάζονταν για το 2014 θα εφαρμοστούν νωρίτερα, όπως ο φόρος πολυτελείας.
Όσον αφορά στις δημοσιονομικές προοπτικές για το 2013 και το 2014, η Επιτροπή επισημαίνει ότι παραμένουν «αβέβαιες».
Όσον αφορά το 2013 επισημαίνεται ότι υπάρχουν καθυστερήσεις στην είσπραξη των φορολογικών εσόδων, ενώ εξακολουθούν να υπάρχουν ορισμένες αβεβαιότητες για τις χρηματοοικονομικές συνθήκες των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης.
Όσον αφορά το 2014, σημειώνεται ότι βασικοί παράγοντες αβεβαιότητας αποτελούν η ικανότητα συλλογής εσόδων και ο σχεδιασμός του νέου φόρου ακίνητης περιουσίας που προγραμματίζεται να τεθεί σε ισχύ το 2014.
Σχετικά με το δημοσιοοικονομικό κενό που αναμένεται να προκύψει μετά το 2014, η Επιτροπή εκτιμά ότι θα διαμορφωθεί γύρω στο 1,75% του ΑΕΠ το 2015 και στο 2% του ΑΕΠ το 2016.
Επισημαίνει, ωστόσο, ότι το φθινόπωρο θα υπάρχουν νέα και πιο ολοκληρωμένα μακροοικονομικά στοιχεία σχετικά με το μέγεθος του δημοσιονομικού κενού που θα πρέπει να καλυφθεί το 2015 και 2016.
Σημειώνεται, επίσης, ότι προβλέπεται σταθερή αύξηση του πρωτογενούς πλεονάσματος, με στόχο να φτάσει το 3% του ΑΕΠ το 2015 και το 4,5% του ΑΕΠ το 2016, κάτι το οποίο θα βελτίωνε τη δυναμική του χρέους.
Επιπλέον, η Επιτροπή επισημαίνει ότι προτεραιότητα για την ελληνική κυβέρνηση αποτελεί η αύξηση των δημόσιων εσόδων και η βελτίωση των φοροεισπρακτικών μηχανισμών. Ωστόσο, εκφράζονται ανησυχίες για τη βούληση και την ικανότητα της ελληνικής διοίκησης να συλλέξει αποτελεσματικά και αποδοτικά τα έσοδα.
Όσον αφορά στην πορεία των ιδιωτικοποιήσεων, η Επιτροπή σημειώνει ότι έχει επιτευχθεί μικρή πρόοδος και ότι το 2013 αποδείχτηκε, μέχρι στιγμής, κατώτερο των προσδοκιών.
Επισημαίνεται οι στόχοι για το 2013 δεν ικανοποιήθηκαν και θα πρέπει να καλυφθούν το 2014. Σημειώνεται, ειδικότερα ότι υπήρξε πρόοδος στον ΟΠΑΠ και τη ΔΕΣΦΑ αλλά όχι για τη ΔΕΠΑ.
Όσον αφορά στον δημόσιο τομέα, η Επιτροπή τονίζει ότι συνεχίζεται η συρρίκνωσή του, αλλά με καθυστερήσεις.
Όπως αναφέρεται, οι ελληνικές αρχές ανανέωσαν τη δέσμευσή τους να προχωρήσουν σε μία «φιλόδοξη μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης, η οποία θα υλοποιηθεί σε στάδια εντός του 2013».
Συγκεκριμένα, έως το τέλος Σεπτεμβρίου θα πρέπει να υπαχθούν στο σχέδιο κινητικότητας άλλοι 12.500 υπάλληλοι προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος των 25.000 έως το τέλος του 2013.
Σημειώνεται επίσης, ότι οι προσπάθειες για τον εκσυγχρονισμό της ελληνικής οικονομίας απαιτούν τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας του δημόσιου τομέα, όπου χρειάζεται, ακόμα και με κλείσιμο, συγχώνευση ή αναδιάρθρωση δημόσιων οργανισμών, μετακινώντας ή απολύοντας το προσωπικό.
Σχετικά με τις εξελίξεις στον τραπεζικό τομέα, επισημαίνεται ότι ολοκληρώθηκε επιτυχώς η ανακεφαλαιοποίηση των τεσσάρων συστημικών τραπεζών, μέσω της οποίας αναμένεται να στηριχθεί η ανάκαμψη της οικονομίας και να διατηρηθεί η προστασία των καταθετών.
Επισημαίνεται, ακόμη ότι το ποσό των 50 δις ευρώ ήταν αρκετό για να καλύψει το κόστος της ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών και ότι μέχρι το τέλος του έτους θα γίνουν τεστ αντοχής.
Όσον αφορά στη δυναμική του χρέους προβλέπεται να μπει σε πτωτική πορεία το 2014 και να διαμορφωθεί κάτω από το επίπεδο του 120% του ΑΕΠ το 2021, υπό την προϋπόθεση ότι το πρόγραμμα προσαρμογής εφαρμόζεται στο ακέραιο.
Τέλος, η Επιτροπή τονίζει ότι οι κίνδυνοι εφαρμογής του προγράμματος παραμένουν σημαντικοί.
Οι κίνδυνοι αυτοί συνδέονται με τα κατεστημένα συμφέροντα, τις αντιξοότητες που εξακολουθεί να αντιμετωπίζει η ελληνική οικονομία, λόγω της έντονης δημοσιονομικής εξυγίανσης το 2013, καθώς και με την αναιμική οικονομική ανάπτυξη στη ζώνη του ευρώ.
Σημειώνεται επίσης ότι υπάρχει αβεβαιότητα λόγω των αντιστάσεων που συναντά η προσπάθεια μεταρρύθμισης της δημόσιας διοίκησης και των φοροεισπρακτικών μηχανισμών.
Σύμφωνα με την Επιτροπή, τυχόν αποτυχία εφαρμογής των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, συμπεριλαμβανομένου του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων θα καθυστερούσε την προσέλκυση νέων επενδύσεων και την οικονομική ανάκαμψη.
Επισημαίνεται, ωστόσο, ότι υπάρχουν και ορισμένες «θετικές αβεβαιότητες», όπως π.χ. η προσέλκυση ξένων επενδύσεων λόγω άρσης της αβεβαιότητας που δημιουργεί η πιστή εφαρμογή του προγράμματος.
Επιπλέον, θετικές επιδράσεις θα μπορούσε να φέρει η ένεση ρευστότητας που αναμένεται από την εκκαθάριση των καθυστερούμενων οφειλών της κυβέρνησης, μια πιο δυναμική τουριστική περίοδος και η επανεκκίνηση των μεγάλων δημόσιων έργων. www elzoni gr
Το επικαιροποιημένο Μνημόνιο προβλέπει την παράταση για έναν ακόμη χρόνο, μέχρι το 2016, της εισφοράς αλληλεγγύης για τα εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ, κάτι που πρέπει να έχει ψηφιστεί από τη Βουλή μέχρι τον Νοέμβριο και ενώ η εισφορά αλληλεγγύης επρόκειτο να διακοπεί στο τέλος του 2015.
Πρόκειται για την έκτακτη εισφορά μεταξύ 1% και 4%, που επιβάλλεται στο σύνολο των εισοδημάτων (μισθοί, συντάξεις, ενοίκια, τόκοι, μερίσματα) με όσους δηλώνουν από 12.000 ως 20.000 να καταβάλλουν το 1%, εκείνοι που δηλώνουν από 20.000 ως 50.000 ευρώ το 2%, από 50.000 ως 100.000 ευρώ το 3% και άνω των 100.000 ευρώ το 4% - εξαιρουμένων των ανέργων και των μακροχρόνια ανέργων, καθώς και των αναπήρων με ποσοστό αναπηρίας άνω του 80%.
Η έκθεση της Κομισιόν
Στο μεταξύ, δίκην σκοτσέζικου ντους ήλθε και η έκθεση της Κομισιόν σχετικά με την πορεία του ελληνικού προγράμματος μετά την αξιολόγηση της τρόικας μεταξύ της 4ης και 19ης Ιουνίου και 1ης και 7ης Ιουλίου.
Στην 222 σελίδων έκθεση διαπιστώνεται πρόοδος στην εφαρμογή του δεύτερου προγράμματος οικονομικής προσαρμογής, πλην όμως διαπιστώνονται και καθυστερήσεις και «βραδείς ρυθμοί».
Αναφέρεται ότι τα δημόσια οικονομικά της Ελλάδος βελτιώνονται σταθερά, η ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού τομέα έχει ολοκληρωθεί, ενώ σημαντικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις υλοποιήθηκαν στον τομέα της υγείας, στο άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων και στη διαχείριση των δημόσιων οικονομικών.
Σημειώνεται, ωστόσο, ότι χρειάζονται μεγαλύτερες προσπάθειες σε πολλούς τομείς, κυρίως δε σε ό,τι αφορά τη μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης, τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, την ενέργεια και τη Δικαιοσύνη.
Επισημαίνεται, ότι η ελληνική οικονομία θα επωφελείτο σημαντικά από μια πιο αποφασιστική και αποτελεσματική εφαρμογή του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων.
Όσον αφορά στις μακροοικονομικές προοπτικές, η Επιτροπή σημειώνει ότι σε γενικές γραμμές αυτές δεν έχουν αλλάξει σε σχέση με την προηγούμενη αξιολόγηση: Αναμένεται μέτρια ανάκαμψη από τις αρχές του 2014, η οποία θα βασιστεί στη βελτίωση των επενδύσεων και των εξαγωγών. Ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης για το 2014 προβλέπεται να είναι της τάξεως του 0,6% για το 2014, ενώ από το 2015 και μετά αναμένεται επιτάχυνση.
Όσον αφορά τους στόχους στα δημόσια οικονομικά, η Επιτροπή επισημαίνει ότι ικανοποιήθηκαν με το παραπάνω το 2012.
Όπως αναφέρει η έκθεση της Επιτροπής, το 2012 το πρωτογενές έλλειμμα διαμορφώθηκε στο 1,3% του ΑΕΠ (χαμηλότερα από το στόχο του -1,5%), ενώ το δημοσιονομικό έλλειμμα μειώθηκε στο 6,3% του ΑΕΠ το 2012.
Σημειώνεται μάλιστα, ότι η δημοσιονομική προσπάθεια της χώρας είναι ακόμη μεγαλύτερη, αν ληφθεί υπόψη η βαθιά οικονομική ύφεση.
Ωστόσο, η Επιτροπή τονίζει ότι η αποστολή της Τρόικας εντόπισε νέες ελλείψεις, ιδίως στον τομέα της υγείας, που απειλούσε την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων για το 2013 και το 2014. Εντοπίστηκαν υπερβάσεις στον τομέα της υγείας από τον ΕΟΠΥΥ, ενώ παράλληλα σημειώθηκαν καθυστερήσεις σε ορισμένα φορολογικά έσοδα.
Επισημαίνεται, επίσης, ότι η απόδοση ορισμένων μέτρων, κυρίως στον τομέα των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης, έχει αναθεωρηθεί προς τα κάτω, συμβάλλοντας έτσι στο κενό.
Γίνεται, όμως, αναφορά στο γεγονός ότι η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να μην εφαρμόσει ορισμένα μέτρα που είχαν συμφωνηθεί για το 2014, ειδικότερα την ειδική εισφορά αλληλεγγύης για τους αυτοαπασχολούμενους και την εφαρμογή του νέου μισθολογίου για τις ένοπλες δυνάμεις.
Ως εκ τούτου, σημειώνεται ότι ελλείψει διορθωτικών μέτρων, ένα δημοσιονομικό κενό περίπου 0,5% του ΑΕΠ θα προκύψει συνολικά για τα έτη 2013 και 2014.
Προς το σκοπό αυτό, η Επιτροπή επισημαίνει ότι οι ελληνικές αρχές έχουν εντοπίσει τα διορθωτικά μέτρα προκειμένου να ικανοποιηθεί ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ το 2014.
Σχετικά με τον ΕΟΠΥΥ, οι ελληνικές αρχές υιοθετούν βραχυπρόθεσμα ένα μηχανισμό που θα διασφαλίζει ότι οι δαπάνες συνάδουν με τον προϋπολογισμό του 2013.
Επίσης μια σειρά δημοσιονομικών μέτρων σχετικά με τη μεταρρύθμιση του φόρου εισοδήματος,(π.χ. ειδική προσαύξηση αλληλεγγύης από το εισόδημα για τόκους και μερίσματα) αναμένεται να αποφέρουν πρόσθετα έσοδα, ενώ κάποια μέτρα που σχεδιάζονταν για το 2014 θα εφαρμοστούν νωρίτερα, όπως ο φόρος πολυτελείας.
Όσον αφορά στις δημοσιονομικές προοπτικές για το 2013 και το 2014, η Επιτροπή επισημαίνει ότι παραμένουν «αβέβαιες».
Όσον αφορά το 2013 επισημαίνεται ότι υπάρχουν καθυστερήσεις στην είσπραξη των φορολογικών εσόδων, ενώ εξακολουθούν να υπάρχουν ορισμένες αβεβαιότητες για τις χρηματοοικονομικές συνθήκες των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης.
Όσον αφορά το 2014, σημειώνεται ότι βασικοί παράγοντες αβεβαιότητας αποτελούν η ικανότητα συλλογής εσόδων και ο σχεδιασμός του νέου φόρου ακίνητης περιουσίας που προγραμματίζεται να τεθεί σε ισχύ το 2014.
Σχετικά με το δημοσιοοικονομικό κενό που αναμένεται να προκύψει μετά το 2014, η Επιτροπή εκτιμά ότι θα διαμορφωθεί γύρω στο 1,75% του ΑΕΠ το 2015 και στο 2% του ΑΕΠ το 2016.
Επισημαίνει, ωστόσο, ότι το φθινόπωρο θα υπάρχουν νέα και πιο ολοκληρωμένα μακροοικονομικά στοιχεία σχετικά με το μέγεθος του δημοσιονομικού κενού που θα πρέπει να καλυφθεί το 2015 και 2016.
Σημειώνεται, επίσης, ότι προβλέπεται σταθερή αύξηση του πρωτογενούς πλεονάσματος, με στόχο να φτάσει το 3% του ΑΕΠ το 2015 και το 4,5% του ΑΕΠ το 2016, κάτι το οποίο θα βελτίωνε τη δυναμική του χρέους.
Επιπλέον, η Επιτροπή επισημαίνει ότι προτεραιότητα για την ελληνική κυβέρνηση αποτελεί η αύξηση των δημόσιων εσόδων και η βελτίωση των φοροεισπρακτικών μηχανισμών. Ωστόσο, εκφράζονται ανησυχίες για τη βούληση και την ικανότητα της ελληνικής διοίκησης να συλλέξει αποτελεσματικά και αποδοτικά τα έσοδα.
Όσον αφορά στην πορεία των ιδιωτικοποιήσεων, η Επιτροπή σημειώνει ότι έχει επιτευχθεί μικρή πρόοδος και ότι το 2013 αποδείχτηκε, μέχρι στιγμής, κατώτερο των προσδοκιών.
Επισημαίνεται οι στόχοι για το 2013 δεν ικανοποιήθηκαν και θα πρέπει να καλυφθούν το 2014. Σημειώνεται, ειδικότερα ότι υπήρξε πρόοδος στον ΟΠΑΠ και τη ΔΕΣΦΑ αλλά όχι για τη ΔΕΠΑ.
Όσον αφορά στον δημόσιο τομέα, η Επιτροπή τονίζει ότι συνεχίζεται η συρρίκνωσή του, αλλά με καθυστερήσεις.
Όπως αναφέρεται, οι ελληνικές αρχές ανανέωσαν τη δέσμευσή τους να προχωρήσουν σε μία «φιλόδοξη μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης, η οποία θα υλοποιηθεί σε στάδια εντός του 2013».
Συγκεκριμένα, έως το τέλος Σεπτεμβρίου θα πρέπει να υπαχθούν στο σχέδιο κινητικότητας άλλοι 12.500 υπάλληλοι προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος των 25.000 έως το τέλος του 2013.
Σημειώνεται επίσης, ότι οι προσπάθειες για τον εκσυγχρονισμό της ελληνικής οικονομίας απαιτούν τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας του δημόσιου τομέα, όπου χρειάζεται, ακόμα και με κλείσιμο, συγχώνευση ή αναδιάρθρωση δημόσιων οργανισμών, μετακινώντας ή απολύοντας το προσωπικό.
Σχετικά με τις εξελίξεις στον τραπεζικό τομέα, επισημαίνεται ότι ολοκληρώθηκε επιτυχώς η ανακεφαλαιοποίηση των τεσσάρων συστημικών τραπεζών, μέσω της οποίας αναμένεται να στηριχθεί η ανάκαμψη της οικονομίας και να διατηρηθεί η προστασία των καταθετών.
Επισημαίνεται, ακόμη ότι το ποσό των 50 δις ευρώ ήταν αρκετό για να καλύψει το κόστος της ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών και ότι μέχρι το τέλος του έτους θα γίνουν τεστ αντοχής.
Όσον αφορά στη δυναμική του χρέους προβλέπεται να μπει σε πτωτική πορεία το 2014 και να διαμορφωθεί κάτω από το επίπεδο του 120% του ΑΕΠ το 2021, υπό την προϋπόθεση ότι το πρόγραμμα προσαρμογής εφαρμόζεται στο ακέραιο.
Τέλος, η Επιτροπή τονίζει ότι οι κίνδυνοι εφαρμογής του προγράμματος παραμένουν σημαντικοί.
Οι κίνδυνοι αυτοί συνδέονται με τα κατεστημένα συμφέροντα, τις αντιξοότητες που εξακολουθεί να αντιμετωπίζει η ελληνική οικονομία, λόγω της έντονης δημοσιονομικής εξυγίανσης το 2013, καθώς και με την αναιμική οικονομική ανάπτυξη στη ζώνη του ευρώ.
Σημειώνεται επίσης ότι υπάρχει αβεβαιότητα λόγω των αντιστάσεων που συναντά η προσπάθεια μεταρρύθμισης της δημόσιας διοίκησης και των φοροεισπρακτικών μηχανισμών.
Σύμφωνα με την Επιτροπή, τυχόν αποτυχία εφαρμογής των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, συμπεριλαμβανομένου του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων θα καθυστερούσε την προσέλκυση νέων επενδύσεων και την οικονομική ανάκαμψη.
Επισημαίνεται, ωστόσο, ότι υπάρχουν και ορισμένες «θετικές αβεβαιότητες», όπως π.χ. η προσέλκυση ξένων επενδύσεων λόγω άρσης της αβεβαιότητας που δημιουργεί η πιστή εφαρμογή του προγράμματος.
Επιπλέον, θετικές επιδράσεις θα μπορούσε να φέρει η ένεση ρευστότητας που αναμένεται από την εκκαθάριση των καθυστερούμενων οφειλών της κυβέρνησης, μια πιο δυναμική τουριστική περίοδος και η επανεκκίνηση των μεγάλων δημόσιων έργων. www elzoni gr
No comments:
Post a Comment