Η προσέλκυση ξένων επενδυτών είναι κάτι που εξαγγέλλεται όλο και πιο συχνά ως μια από τις προτεραιότητες της ρωσικής οικονομικής πολιτικής. Ο στόχος αυτός είναι ιδιαίτερα επίκαιρος για τη Μόσχα, καθώς, σύμφωνα με τα σχέδια της κυβέρνησης, πρέπει να γίνει ακόμα πιο ελκυστική, προκειμένου να καταφέρει σε μερικά χρόνια να καταστεί ένα παγκόσμιο οικονομικό κέντρο, ανάλογο του Λονδίνου και της Νέας Υόρκης.
Οι καλύτερες πρακτικές προσέλκυσης επενδυτών και οι προοπτικές των επενδύσεων στην περιοχή της ρωσικής πρωτεύουσας, αποτέλεσαν τα κεντρικά θέματα στο συνέδριο για τα ΜΜΕ, Mass Media Roadshow, που πραγματοποίησε ο Δήμος της Μόσχας στις 4 Δεκεμβρίου.
Τις εμπειρίες τους μοιράστηκαν με τους επισκέπτες του συνεδρίου ξένοι, οι οποίοι εδώ και μερικά χρόνια ασκούν επιτυχή επιχειρηματική δραστηριότητα στη Ρωσία.
«Μεγάλα ποσοστά κέρδους»
Από τους πιο ελπιδοφόρους τομείς ανάπτυξης της συνεργασίας με ξένους επενδυτές, οι αξιωματούχοι της Μόσχας θεωρούν τον εκσυγχρονισμό των υποδομών, ιδιαίτερα όσον αφορά μηχανικές εγκαταστάσεις, την ανάπτυξη του συγκοινωνιακού δικτύου, την εισαγωγή τεχνολογιών εξοικονόμησης ενέργειας, και τις επενδύσεις σε ακίνητα.
«Το να ανοίξεις μια επιχείρηση στη Ρωσία δεν ήταν δύσκολο, το σημαντικότερο είναι να βρεις τους σωστούς συνεργάτες», επισημαίνει ένας από τους μετέχοντες στο συνέδριο, ο ιδρυτής επενδυτικής εταιρίας Βιτσέντζο Τράνι, ο οποίος μετοίκησε από την Ιταλία στη Μόσχα πριν από 12 χρόνια. Τότε πολλοί φίλοι και συγγενείς -σύμφωνα με τον Τράνι- πίστεψαν ότι αυτός τρελάθηκε, θεωρώντας ότι αυτός πηγαίνει προς το άγνωστο αφήνοντας πίσω του μια επιτυχημένη καριέρα στην παλαιότερη τράπεζα του κόσμου Monte dei Paschi di Siena.
«Άλλες αγορές δεν επιτρέπουν να λάβεις τέτοια έσοδα, όπως στη Ρωσία. Εδώ φτάνουν σε ένα ποσοστό 7-8% σε ευρώ, την ώρα που στην Ιταλία κυμαίνονται στο 3-3,5% και στην Ελβετία στο 1-1,5%», αναφέρει ο Τράνι, εξηγώντας τους λόγους που αποφάσισε να επενδύσει στη Ρωσία.
Ωστόσο, ο Τράνι παραδέχεται ότι προτιμά να μειώνει τεχνητά τα αναμενόμενα ποσοστά εσόδων κατά την εξέταση των επενδυτικών προγραμμάτων με τους πελάτες του. Όπως τονίζει, «Ο ευρωπαίος επενδυτής φοβάται τα υψηλά ποσοστά. Αν θεωρήσουν ότι τα έσοδα θα είναι 4-5%, τότε μετά θα χαρούν ιδιαίτερα όταν θα λάβουν 7-8%».
Ως ένα σημαντικό πλεονέκτημα της επιχειρηματικής δραστηριότητας στη Ρωσία ο Τράνι αναφέρει τη στάση των αξιωματούχων προς τους αλλοδαπούς. «Όταν βλέπουν ξένους, επιδεικνύουν πιο ευγενική συμπεριφορά. Αυτό δεν συμβαίνει πουθενά αλλού», λέει χαρακτηριστικά.
«Υπάρχουν μεγάλα ταλέντα»
Μόνο θετικά συναισθήματα από την επιχειρηματική της εμπειρία στη Ρωσία έχει η Αμερικάνα Τέρι Λίντενμπεργκ, δημιουργός εταιρίας αναζήτησης και πρόσληψης προσωπικού, η οποία δραστηριοποιείται στη ρωσική αγορά από το 2000.
«Μου αρέσει να βρίσκομαι στη Ρωσία, μου αρέσει το επιχειρηματικό περιβάλλον, μου αρέσουν οι άνθρωποι που γνωρίζω, ακόμη και με την οδήγηση εδώ δεν έχω πρόβλημα», εκμυστηρεύεται η Λίντενμπεργκ. Σύμφωνα με την ίδια, «εδώ έχεις τη δυνατότητα να προσλάβεις ένα πολύ μεγάλο ταλέντο». Ως ιδιαίτερα πολύτιμο εύρημά της θεωρεί τον λογιστή της, τον οποίο προσέλαβε στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Θεωρεί δε, ότι συγκεκριμένα η θέση του γενικού λογιστή είναι εξαιρετικά σημαντική για κάποιον που ξεκινά μια επιχείρηση στη Ρωσία.
Γενικότερα, για όσους αποφάσισαν να δραστηριοποιηθούν στη Ρωσία, η Λίντενμπεργκ συμβουλεύει το εξής: «Αν ξεκινάτε κάτι από το μηδέν, πρέπει να έχετε οπωσδήποτε ένα πλάνο και να πραγματοποιήσετε συνεντεύξεις με πολλά άτομα». Η πείρα που αποκόμισε αποτέλεσε τη βάση για τη συγγραφή του βιβλίου της Λίντενμπεργκ «Αναζητώντας την τελειότητα» (Making perfect). Αυτό περιλαμβάνει μεταξύ άλλων φράσεις των ρώσων υπαλλήλων με τους οποίους η Λίντενμπεργκ είχε διεξάγει συνεντεύξεις την εποχή μετά την κρίση, το 2009, με σκοπό να κατανοήσει τι είναι εκείνο που επιδρά στα κίνητρά τους.
«Το προσωπικό μας είχε απίστευτα ενδιαφέρουσες ιδέες, ενώ και ο τρόπος με τον οποίο της μετέδιδε, ήταν πολύ πειστικός», τονίζει η Λίντενμπεργκ.
Τα κατώτερα στελέχη
Αντίθετα με την Λίντενμπεργκ, η οποία ειδικεύεται στην πρόσληψη ανώτερων και μεσαίων στελεχών, ένας άλλος μετέχων στο συνέδριο της Μόσχας, ο Γκρέγκορι Γκορέλικ, ιδρυτής διαδικτυακού καταστήματος ειδών πολυτελείας για εσωτερικούς χώρους, στέκεται στις δυσκολίες που υπάρχουν στην εύρεση κατώτερων στελεχών. Σύμφωνα με αυτόν, παίρνει κάποιο καιρό ώστε να βρεις ευπαρουσίαστους και ευγενικούς υπαλλήλους.
Επίσης, όπως αναφέρει ο Γκορέλικ, στη Ρωσία αντιμετώπισε το πρόβλημα ότι το 95% των προμηθευτών προτιμούν να εξοφλούνται με μετρητά κατά την παράδοση του εμπορεύματος, γεγονός που επιβραδύνει την ταχύτητα απόσβεσης των επενδύσεων. Αυτό οδηγεί στην αναγκαιότητα οι επενδυτές να χρηματοδοτούν όλο και περισσότερο τις επενδύσεις τους, προσθέτει ο Γκορέλικ, ο οποίος ωστόσο καταθέτει τη διαπίστωση ότι η επιχείρησή του αναπτύσσεται σταθερά και έχει τώρα πάνω από ένα εκατομμύριο πελάτες.
Πρόβλημα εμπιστοσύνης
Παρά τα παραδείγματα επιτυχημένων εταιριών που έχουν δημιουργηθεί στη Μόσχα από ξένους, οι δημοτικές αρχές αναγνωρίζουν την ύπαρξη προβλημάτων εμπιστοσύνης από πλευράς επενδυτών.
Ένας από τους οργανωτές του συνεδρίου αυτού για τους εκπροσώπους του Τύπου, οΓκεόργκι Τσιζενκόφ, αναφέρθηκε σε μια έρευνα που είχε πραγματοποιήσει πέρυσι ο Δήμος της Μόσχας και η οποία έδειξε ότι η διοίκηση των μισών από τις εταιρίες που δεν έχουν ακόμη παρουσία στη Μόσχα, θεωρούν επίφοβο το να επενδύσουν. Ενώ, τα 2/3 των εκπροσώπων που είχαν κάποια εμπειρία δραστηριότητας στη Μόσχα, επιβεβαίωσαν την πρόθεσή τους να επαναλάβουν τη σύναψη συνεργασίας με την πρωτεύουσα.
Σύμφωνα με άλλον εκπρόσωπο του Δήμου, τον Αντρέι Τσιζόφ, στο προσεχές μέλλον οι Αρχές της Μόσχας σκοπεύουν να προβούν σε ανάλυση του επιχειρηματικού κλίματος και να επεξεργαστούν σχέδια για επενδυτικά προγράμματα.