Tuesday, August 17, 2010

Οικονομία | 17.08.2010

Σε ποιόν ανήκει το "νέο οικονομικό θαύμα";

Ο ρυθμός ανάπτυξης έχει καταπλήξει, αλλά η νυν κυβέρνηση δεν κατάφερε να πιστωθεί την επιτυχία. Η Άνγκελα Μέρκελ αρχίζει επικοινωνιακή εκστρατεία για να την καρπωθεί παρά το ότι δεν καταγράφεται σε ποσοστά δημοτικότητας.

Την ώρα που το ποσοστό ανάπτυξης στη Γερμανία βρίσκεται τόσο ψηλά, όσο ποτέ άλλοτε από τη γερμανική επανένωση, το ποσοστό δημοτικότητας της κυβέρνησης συνασπισμού, είναι τόσο χαμηλό, όσο ποτέ άλλοτε τις τελευταίες εβδομάδες. Αν την Κυριακή γίνονταν εκλογές το Χριστιανοδημοκρατικό Κόμμα δεν θα έπαιρνε ποσοστό πάνω του 30% των ψήφων.

Το "θαύμα Μέρκελ"

Η ‘Αγκελα Μέρκελ παρακολουθεί αυτές τις τάσεις και έχει χάσει την υπομονή της. Ως καγκελάριος είναι επικεφαλής μιας από τις πιο επιτυχημένες οικονομικά χώρες του κόσμου, αλλά ως επικεφαλής της κυβέρνησης συνασπισμού κάθε εβδομάδα πέφτουν τα ποσοστά δημοτικότητας. Οι διακοπές τελείωσαν και τώρα ήρθε η ώρα να διαχειριστεί τα οικονομικά επιτεύγματα προς όφελός της, να τα εκμεταλλευτεί πολιτικά και να χρεώσει στη δική της υψηλή τέχνη διακυβέρνησης. Το μέσο που επιλέγει για να κάνει όλα αυτά είναι μια επιθετική επικοινωνιακή πολιτική στο εσωτερικό της χώρας. Στο εξωτερικό δεν χρειάζεται γιατί υπάρχουν πολλοί ομόλογοί της που τη ζηλεύουν και - γιατί όχι - τη θαυμάζουν.

Σε αυτή την επιθετική επικοινωνιακή πολιτική οι σύμβουλοί της θα χρησιμοποιήσουν κάθε όπλο, όπως πχ. τα μέτρα απόσυρσης των αυτοκινήτων, που έδωσε πέρυσι ανάσα ζωής στην αυτοκινητοβιομηχανία, χρήματα για τη στήριξη του μειωμένου ωραρίου εργασίας, είναι μερικά από αυτά, ακόμη και τον κεντρικό ρόλο που έπαιξε για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα θα χρησιμοποιήσουν οι σύμβουλοί της για να περιγράψουν στα ΜΜΕ της χώρας της το λεγόμενο «θαύμα Μέρκελ».

Νέος κυβερνητικό εκπρόσωπος

Η Άγκελα Μέρκελ με τον νέο κυβερνητικό εκπρόσωποΗ Άγκελα Μέρκελ με τον νέο κυβερνητικό εκπρόσωποΣε αυτή την επιθετική επικοινωνιακή πολιτική εντάσσεται και ο νέος κυβερνητικός εκπρόσωπος, ο δημοσιογράφος Στέφεν Ζάιμπερτ, ο οποίος προέρχεται από τη μάχιμη δημοσιογραφία, ήταν από το 2000 βασικός παρουσιαστής του κεντρικού δελτίου ειδήσεων της Δεύτερης δημόσιας τηλεόραση και πήρε εύσχημα για την επιτυχημένη διαχείριση παγκοσμίων κρίσεων από το στούντιο του ZDF, αλλά όπως επισημαίνει ο τύπος η κυβέρνηση δεν είναι τηλεοπτικός σταθμός και ο χώρος των καθημερινών ενημερώσεων δεν είναι στούντιο.

Έτσι η ‘Αγκελα Μέρκελ θα αφήσει προς το παρόν τις περιηγήσεις της ανά τον κόσμο και θα αφιερώσει χρόνο για να περιηγηθεί τη χώρα και να μετατρέψει την οικονομική επιτυχία σε πολιτική. Το επόμενο διάστημα θα εξηγήσει στους Γερμανούς τη νέα ενεργειακή πολιτική, στη συνέχεια τα βασικά σημεία της μεταρρύθμισης στον τομέα υγείας και στη συνέχει σειρά έχουν τηλεοπτικές εμφανίσεις. Η κυβέρνηση πρέπει να δείξει ότι έχει δράσει, είναι σε θέση να αποφασίζει και είναι αποτελεσματική, αυτό είναι το τρίπτυχο της μιντιακής καμπάνιας.

Πού βρίσκεται η αλήθεια;

Η ατζέντα 2010 του Γκέρχαρντ ΣρέντερΗ ατζέντα 2010 του Γκέρχαρντ ΣρέντερΠού όμως τελειώνει η προπαγάνδα και που αρχίζει η αλήθεια; Πόσο συνέβαλε αυτή η κυβέρνηση στο μικρό θαύμα της ανάπτυξης, που αναμένεται να ανέβει από το 2,2% στο 3% μέχρι τέλος του χρόνου; Σύμφωνα με ειδικούς τρεις κυβερνήσεις μοιράζονται αυτή την επιτυχία: Η κυβέρνηση Σρέντερ με την λεγόμενη Ατζέντα 2010, με την οποία τέθηκαν οι βάσεις για τις μεταρρυθμίσεις στον τομέα απασχόλησης. Η επόμενη κυβέρνηση εκείνη του 'μεγάλου συνασπισμού' άργησε να αντιδράσει στα ανησυχητικά μηνύματα των αγορών, άλλα έδρασε έξυπνα. Ανάμεσα στα άμεσα και πολύ επιτυχημένα μέτρα ήταν τα κίνητρα που δόθηκαν πέρυσι για την απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων έναντι καινούργιων. Βέβαια κανείς δεν θα ξεχάσει ότι αυτή η κυβέρνηση παρουσίασε στην αρχή την χρηματοπιστωτική κρίση ως αμερικανικό πρόβλημα και πολύ αργότερα διαπίστωσε ότι η Γερμανία ως εξαγωγική χώρα υπέστη τις περισσότερες επιπτώσεις από την παγκόσμια κρίση. Άρα τρεις κυβερνήσεις διεκδικούν την σημερινή οικονομική επιτυχία με την τελευταία κυβέρνηση να έχει συμβάλει το λιγότερο, όπως υποστηρίζουν οικονομολόγοι. Κυρίως όμως και σε αυτό υπάρχει ομοφωνία, ο γοργός ρυθμός ανάπτυξης δεν θα μπορούσε να έρθει χωρίς την γρήγορη αναθέρμανση της εξαγωγικής βιομηχανίας και μεγάλη συμβολή σε αυτό έχει η παγκόσμια οικονομία.

Οι Γερμανοί βρήκαν νέους πελάτες σε γοργά αναπτυσσόμενες χώρες όπως η Κίνα που χρησιμοποίησαν τα εξαγωγικά αποθέματα για να αναθερμάνουν την οικονομία τους.

Handelsblatt/Ειρήνη Αναστασοπούλου

Υπεύθ. σύνταξης: Βιβή Παπαναγιώτου

dw

No comments: