Saturday, February 18, 2012



Η μεγάλη ληστεία στη χρεοκοπημένη γενέτειρα των Ολυμπιακών
Η μεγάλη ληστεία στη χρεοκοπημένη γενέτειρα των Ολυμπιακών
«Γι' αυτά τα μάρμαρα επολεμήσαμε», έλεγε ο Στρατηγός Μακρυγιάννης δίνοντας στους Νεοέλληνες την παρακαταθήκη της φύλαξης των αρχαίων μνημείων, του πολιτισμού της Ελλάδας. Ομως, η χθεσινή κλοπή στο Μουσείο Ιστορίας των Ολυμπιακών Αγώνων στην Ολυμπία, σε συνδυασμό με την αφαίρεση των πινάκων ανεκτίμητης αξίας από την Εθνική Πινακοθήκη, στις 9 Ιανουαρίου, εγείρει μείζον θέμα για τη χώρα.
"Η" 18/2
mail to Εκτυπώστε το Αρθρο Μεγαλύτερα Γράμματα Μικρότερα ΓράμματαShare6

Του Βασίλη Σ. Κανέλλη και του Γιώργου Βαϊλάκη
«Γι' αυτά τα μάρμαρα επολεμήσαμε», έλεγε ο Στρατηγός Μακρυγιάννης δίνοντας στους Νεοέλληνες την παρακαταθήκη της φύλαξης των αρχαίων μνημείων, του πολιτισμού της Ελλάδας. Ομως, η χθεσινή κλοπή στο Μουσείο Ιστορίας των Ολυμπιακών Αγώνων στην Ολυμπία, σε συνδυασμό με την αφαίρεση των πινάκων ανεκτίμητης αξίας από την Εθνική Πινακοθήκη, στις 9 Ιανουαρίου, εγείρει μείζον θέμα για τη χώρα.

Αν είναι δηλαδή σε θέση να διαφυλάξει την ιστορική κληρονομιά της, ειδικά όταν διεκδικούμε την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο υποστηρίζοντας ότι είμαστε σε θέση να τα προστατέψουμε. Το χθεσινό «πλιάτσικο» στην Ολυμπία θα καταγραφεί στις πιο μαύρες σελίδες της ιστορίας της χώρας, ειδικά αν δεν εντοπιστούν οι δράστες και δεν επιστραφούν τα 68 αντικείμενα εκεί όπου ανήκουν. Και ουσιαστικά δίνει όπλα στους ξένους, δανειστές και μη, να λοιδορήσουν την Ελλάδα.
Μόνο δύο 24ωρα πέρασαν από τη στιγμή που ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κ. Παπούλιας, μέμφθηκε το Β. Σόιμπλε, τους Ολλανδούς και τους Φινλανδούς για τα επικριτικά σχόλια κατά της Ελλάδας, και η χώρα μας έγινε μόνη της περίγελος σε όλο τον πλανήτη. Το γεγονός και μόνο ότι τα ξένα διεθνή μέσα ενημέρωσης κάνουν λόγο για «ληστεία στη χρεοκοπημένη γενέτειρα των Ολυμπιακών Αγώνων» είναι ενδεικτικό ότι η Ελλάδα εμφανίζεται στον κόσμο ως διαλυμένη χώρα.
Η μεγάλη ληστεία στη χρεοκοπημένη γενέτειρα των Ολυμπιακών
Η μεγάλη ληστεία στο παλαιό Αρχαιολογικό Μουσείο (Μουσείο Ιστορίας των Ολυμπιακών Αγώνων), μέσα στην πόλη της Ολυμπίας, ντρόπιασε την Ελλάδα κάνοντάς την πρώτο θέμα στα διεθνή μέσα ενημέρωσης. Για δεύτερη φορά μέσα σε ένα μήνα (μετά τη ληστεία στην Εθνική Πινακοθήκη, όπου άγνωστοι κατάφεραν να αφαιρέσουν τρία μεγάλης αξίας έργα των Πάμπλο Πικάσο, Πιετ Μοντριάν και Γκουλιέλμο Κάτσια) η χώρα μας εμφανίζεται να είναι «ξέφραγο αμπέλι» και αδύναμη να διαφυλάξει την ιστορική της κληρονομιά και αντικείμενα ανυπολόγιστης αξίας.
Κι αν στη Βαγδάτη, όταν κατέρρευσε το καθεστώς του Σαντάμ Χουσεΐν δεν υπήρχε κράτος και λεηλατήθηκαν οι μοναδικοί θησαυροί του Ιράκ, στην Ελλάδα υποτίθεται ότι υπάρχει συντεταγμένο κράτος που οφείλει να προστατεύει τα ελληνικά μουσεία.
Η κλοπή της Ολυμπίας έγινε μάλιστα λίγο καιρό αφ' ότου οι αρχαιολόγοι με επιστολές τους έκρουαν τον κώδωνα του κινδύνου για τα προβλήματα φύλαξης εξαιτίας των περικοπών.
Εκατομμύρια επισκέπτες
Ειδικά για την περιοχή της Ολυμπίας, την κοιτίδα των Ολυμπιακών Αγώνων που αποτελεί τόπο επίσκεψης περισσότερων από ένα εκατομμύριο επισκεπτών κάθε χρόνο, το καμπανάκι είχε χτυπήσει πριν από τρεις μήνες. Αρχές Νοεμβρίου η προϊσταμένη της Ζ΄ΕΠΚΑ, Γεωργία Χατζή, με επιστολή στο υπουργείο Πολιτισμού δήλωνε: «Λόγω των πολλών αφυπηρετήσεων υπαλλήλων μας και των παραιτήσεων που γίνονται λόγω των επικρατουσών οικονομικών συνθηκών, έχουμε αποχωρήσεις υπαλλήλων. Στις 31 Οκτωβρίου αποχώρησε και το εποχικό προσωπικό που μας είχε ενισχύσει και είχαμε δυνατότητα να έχουμε ανοιχτά όλα τα μουσεία και το χώρο».
Οπως αποδείχθηκε χθες το πρωί, το Μουσείο ήταν στην ουσία αφύλαχτο, κάτι που γνώριζαν οι ληστές. Η γυναίκα που απειλήθηκε με όπλο και «άνοιξε» την πόρτα στους ληστές ήταν υπάλληλος και όχι φύλακας, που θα μπορούσε να αποτρέψει τη ληστεία.
Το σήμα κινδύνου για την ελλιπή προστασία και προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς είχε εκπέμψει σε ανακοινώσεις του ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων. Σε μια από τις ανακοινώσεις του με αφορμή την κλοπή στην Πινακοθήκη προειδοποιούσε: «Ακόμη και τα πλέον υπερσύγχρονα συστήματα ασφαλείας μπορούν να βοηθήσουν μόνο όταν υπάρχει το επαρκές και ειδικευμένο προσωπικό φύλαξης και προστασίας και τηρούνται με προσήλωση οι διεθνείς κανόνες ασφαλείας που έχουν θεσπιστεί για τη λειτουργία των μουσείων». «Η φύλαξη ευαίσθητων χώρων, όπως τα μουσεία και οι αρχαιολογικοί χώροι, δεν μπορεί να ανατίθεται παρά μόνο σε υπαλλήλους του ΥΠΠΟΤ και για το λόγο αυτό χρειάζονται προσλήψεις μόνιμου προσωπικού. Η ανάθεση της φύλαξης σε ιδιωτικές εταιρείες security, με προσωπικό που δεν ελέγχεται από το ΥΠΠΟΤ, δεν διαθέτει ιδιαίτερη εκπαίδευση ή εμπειρία, προσλαμβάνεται και εναλλάσσεται με τα κριτήρια του ιδιωτικού τομέα, καθιστά κάθε σύστημα ασφαλείας διάτρητο», τόνιζαν οι αρχαιολόγοι.
Δυστυχώς επιβεβαιώθηκαν και η παραίτηση του υπουργού Πολιτισμού, Παύλου Γερουλάνου, είναι το ελάχιστο που θα μπορούσε να γίνει. Μάλιστα, χθες οι αρχαιολόγοι έλεγαν ότι «οι κλοπές στο μουσείο της Ολυμπίας όπως και στην Εθνική Πινακοθήκη είναι συνέπεια της οικονομικής πολιτικής της τρόικας, καθώς δεν υπάρχουν πόροι για την κατάλληλη φύλαξη των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων».
Το χρονικό της ληστείας
Οι δύο δράστες φαίνεται ότι ήθελαν να πάρουν συγκεκριμένα αντικείμενα, εκτελώντας πιθανότατα «παραγγελία». Φορώντας στολές παραλλαγής και κουκούλες και κρατώντας όπλα (πιθανότατα καλάσνικοφ), στις 7.30 το πρωί, ακολούθησαν την υπάλληλο που πήγε να ανοίξει και της ζήτησαν ένα χρυσό στεφάνι και μια συλλογή γραμματοσήμων. Η υπάλληλος τους είπε ότι δεν υπάρχουν στο Μουσείο τέτοια εκθέματα, με αποτέλεσμα να αρχίσουν να σπάνε τις προθήκες και να κλέβουν ό,τι έβρισκαν μπροστά τους. Εκτιμάται ότι πήραν τουλάχιστον 65 αντικείμενα, χάλκινα, πήλινα και χρυσά εκθέματα, ενδεχομένως χρυσά και ασημένια κοσμήματα και νομίσματα. Αρχαιολόγοι αναμένεται να προχωρήσουν σε ακριβή καταγραφή και αποτίμηση της αξίας των κλαπέντων. Σύμφωνα με την υπάλληλο ένας από τους δύο ληστές μιλούσε πολύ καλά ελληνικά κι ένας σπαστά, ενώ έφυγαν με τα πόδια από το πίσω μέρος όπου βρίσκεται ένας δάσος. Η Αστυνομία εξαπέλυσε ανθρωποκυνηγητό για τη σύλληψή τους, εξετάζει το βίντεο της κάμερας, ενώ έχει ζητηθεί και άρση του τηλεφωνικού απορρήτου.
Μόλις έγινε γνωστή η κλοπή, ο Π. Γερουλάνος μαζί με τη γ.γ. του υπουργείου, Λ. Μενδώνη, πήγαν στην Ολυμπία.
Υπό παραίτηση ο Π. Γερουλάνος μετά την κλοπή
Την παραίτησή του έθεσε στη διάθεση του πρωθυπουργού ο υπουργός Πολιτισμού, Π. Γερουλάνος μετά την κλοπή στην Ολυμπία. Ο υπουργός μετέβη στο Μουσείο για να συντονίσει τις έρευνες. Αμέσως μετά τη διάρρηξη στην Eθνική Πινακοθήκη είχαν τεθεί ξανά θέματα σχετικά με τη φύλαξη των μουσείων. Tότε υπήρχαν κατηγορίες ότι η φύλαξη του χώρου ήταν ελλιπής, ενώ εκείνη την περίοδο είχαν βγει στο φως οι ελλείψεις στο προσωπικό που φυλάει τους αρχαιολογικούς χώρους σε όλη την Eλλάδα. Oι περικοπές λόγω της οικονομικής κρίσης και οι αποχωρήσεις λόγω συνταξιοδότησης υπαλλήλων σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία είχαν ως αποτέλεσμα να μην είναι καλά προστατευμένα τα ιστορικά μνημεία της Eλλάδας. Mέχρι αργά το απόγευμα η παραίτηση του κ. Γερουλάνου ήταν σε εκκρεμότητα, καθώς γι' αυτή θα αποφάσιζε ο κ. Παπαδήμος.
Μοναδικά εκθέματα για την ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων φιλοξενούνται στο Μουσείο της Ολυμπίας
Το Μουσείο της Ιστορίας των Ολυμπιακών Αγώνων της Αρχαιότητας φιλοξενεί 463 αρχαία έργα, που προέρχονται από το Ιερό του Διός της Ολυμπίας, αλλά και από άλλα μουσεία της ελληνικής επικράτειας. Τα εκθέματα καλύπτουν ένα μεγάλο χρονολογικό φάσμα, από τη δεύτερη χιλιετία π.Χ. έως και τον 5ο αι. μ.Χ. Τα αρχαία έχουν εκτεθεί κατά θεματικές ενότητες και μέσα από αυτά παρουσιάζεται η υπερχιλιετής ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων, του μακροβιότερου θεσμού της αρχαιότητας. Εκτός από τα αρχαία έργα τέχνης ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα λεπτομερειακής πληροφόρησης μέσα από το πλούσιο εποπτικό υλικό.
Τα σημαντικότερα από τα εκθέματα που φιλοξενούνται στο Μουσείο είναι τα χρυσά δακτυλίδια-σφραγίδες με τις πρώτες απεικονίσεις αγωνισμάτων, αντιπροσωπευτικά δείγματα της μινωικής και μυκηναϊκής τέχνης, τα χάλκινα και πήλινα γεωμετρικά ειδώλια πολεμιστών και αρμάτων που προέρχονται από την Ολυμπία και αποτελούν τις πρώτες παραστάσεις των ιστορικών χρόνων που παραπέμπουν σε αρματοδρομίες, διάφορα αντικείμενα που χρησιμοποιούσαν οι αθλητές, όπως δίσκοι, αλτήρες, αρύβαλλοι κ. ά., καθώς επίσης και τα εκθέματα που απαρτίζουν την ενότητα των ολυμπιακών αγωνισμάτων.
Μεταξύ αυτών ιδιαίτερα σημαντικές είναι οι ενεπίγραφες βάσεις από αγάλματα αθλητών που κοσμούσαν κατά την αρχαιότητα την Αλτη, οι λίθινες και χάλκινες επιγραφές, που αποτελούν ανεξάντλητη πηγή πληροφοριών, τα χάλκινα ειδώλια αθλητών, αλλά και πολλά αγγεία με παραστάσεις αθλητών.

No comments: