Tuesday, July 6, 2010

Επισκόπηση τύπου | 06.07.2010

Το έλλειμμα μειώνεται - Οι δημόσιες επιχειρήσεις βουλιάζουν

Το δημοσιονομικό έλλειμμα της Ελλάδας μειώνεται. Τα τελευταία στοιχεία δημοσιεύουν σήμερα όλες οι γερμανικές εφημερίδες. Ταυτόχρονα όμως δύο άρθρα επικεντρώνουν στην πληγή των υπερχρεωμένων δημόσιων επιχειρήσεων.

«Η Ελλάδα μειώνει το δημοσιονομικό της έλλειμμα», «Οι πρώτες επιτυχίες στην ελληνική κούρα εξυγίανσης», «Η Ελλάδα τηρεί τους όρους εξυγίανσης – τα πρώτα δείγματα συρρίκνωσηςτου ελλείμματος».

Με αυτούς τους τίτλους αναφέρεται σήμερα ο γερμανικός τύπος στη μείωση του βασικού δημοσιονομικού ελλείμματος της Ελλάδας κατά 41,8% σε σχέση με πέρσι. Δηλαδή από 12,42 δισεκατομμύρια ευρώ σε 5,47 δισεκατομμύρια. Η μείωση αυτή αφορά όμως μόνο το βασικό δημοσιονομικό έλλειμμα και δεν περιλαμβάνει τα επιτόκια.

Παράλληλα, σύμφωνα με τα ειδησεογραφικά πρακτορεία που αναπαράγονται από τις εφημερίδες, υπάρχουν τα πρώτα δείγματα ότι οι μέχρι τώρα προβλέψεις για την ελληνική οικονομία ήταν μάλλον απαισιόδοξες. Όλα δείχνουν ότι η συρρίκνωσή της δεν θα αγγίξει το 4%, όπως είχε υπολογίσει η ελληνική κυβέρνηση.

Το Spiegel-online σημειώνει επίσης και τις προβλέψεις της CMA Datavision, η οποία επιμένει ότι ο κίνδυνος της χρεοκοπίας καραδοκεί. Η Ελλάδα, σύμφωνα με τους ειδικούς της CMA, κατέλαβε πολύ γρήγορα τη 2η θέση -την 1η κατέχει η Βενεζουέλα- ανάμεσα στις χώρες που απειλούνται με χρεοκοπία, ενώ το πρώτο τετράμηνο ήταν στην 9η θέση.

ΟΑΣΑ και ΟΣΕ οι μεγάλοι ασθενείς

Οι δημόσιες επιχειρήσεις βουλιάζουν στα χρέη. Δύο μεγάλες εφημερίδες, η Frankfurter Rundschau και η οικονομική Handelsblatt, αναφέρονται αναλυτικά στο θέμα. Παραθέτουμε αποσπάσματα από το ρεπορτάζ τηςHandelsblatt με τίτλο «Οι δημόσιες επιχειρήσεις αυξάνουν το έλλειμμα της Ελλάδας». Αφορμή τα άδεια ταμεία του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αττικής (ΟΑΣΑ), τα προβλήματα στον ΟΣΕ και στο Μετρό:

«Η οικονομική κρίση αγγίζει τώρα πια και τις δημόσιες επιχειρήσεις. Τα ταμεία τους είναι άδεια, δεν μπορούν να πληρώσουν μισθούς και επιδόματα. Αιτία; Οι τράπεζες διστάζουν να κάνουν νέες πιστώσεις στις δημόσιες επιχειρήσεις τη στιγμή που τους χρωστούν ήδη δισεκατομμύρια.»

«Πόσο κρίσιμα είναι τα οικονομικά ορισμένων δημοσίων επιχειρήσεων στην Ελλάδα φάνηκε την προηγούμενη εβδομάδα όταν ο ΟΑΣΑ δεν μπορούσε να πληρώσει έγκαιρα τους μισθούς και το επίδομα αδείας στους υπαλλήλους του και οι περίπου 7.000 εργαζόμενοι απήργησαν. Έπρεπε να παρέμβει τάχιστα ο υπ. Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου με μια ένεση της τάξεως των 22 εκατομμυρίων για να μπορούν να λειτουργήσουν πάλι τα λεωφορεία στην Αθήνα και την περιοχή.

Ο ΟΑΣΑ εξακολουθεί όμως να χρωστάει, παρά την παρέμβαση, υπερωρίες και επιδόματα. Επιπλέον χρωστάει στους προμηθευτές ανταλλακτικών και καυσίμων πάνω από οκτώ εκατομμύρια, αλλά και εισφορές στα κοινωνικά ταμεία.

Φέουδο των πολιτικών οι δημόσιες επιχειρήσεις

Τα άθλια οικονομικά του ΟΑΣΑ δεν είναι μοναδική περίπτωση. Σε παρόμοια κατάσταση βρίσκονται όλες οι δημόσιες επιχειρήσεις στην Ελλάδα.

Επί δεκαετίες διορίζονταν εκεί από τους πολιτικούς διάφοροι ημέτεροι επ’ αόριστον. Μέχρι το πρόσφατο παρελθόν στις επιχειρήσεις αυτές ανθούσε το ρουσφέτι. Π.χ. πέρσι λίγο πριν από τις βουλευτικές εκλογές προσελήφθησαν στο Μετρό 271 υπάλληλοι. Το 2004 όταν ανέλαβε η συντηρητική κυβέρνηση το Μετρό απασχολούσε 156 εργαζόμενους. Μετά τις εκλογές το Μετρό είχε 689 άτομα προσωπικό, αν και η λειτουργία νέων διαδρομών αυξήθηκε μόνον κατά δύο χιλιόμετρα.

Το χειρότερο παράδειγμα δημοσίων επιχειρήσεων συνιστά ο ΟΣΕ, ο οποίος χρωστά ήδη 9,5 δισεκατομμύρια και δημιουργεί σε καθημερινή βάση τρία εκατομμύρια έλλειμμα. Τα έσοδα από τα εισιτήρια δεν καλύπτουν ούτε το ένα τέταρτο των εξόδων για το προσωπικό.»

«Όμως η εξυγίανση σε αυτό τον τομέα θα αρχίσει το νωρίτερο του χρόνου. Μέχρι τότε οι δημόσιες επιχειρήσεις χρειάζονται ρευστό. Το τρέχον έτος χρειάζεται μόνον ο ΟΣΕ πιστώσεις ύψους 1,44 δις ευρώ.

Το ίδιο και ο ΟΑΣΑ. Χρειάζεται μέχρι τον Αύγουστο 400 εκατομμύρια ευρώ. Ακόμη όμως και οι κρατικές εγγυήσεις δεν πείθουν πια τις τράπεζες να δανείσουν τις δημόσιες επιχειρήσεις.»

Επιμέλεια: Βιβή Παπαναγιώτου

Υπεύθ. σύνταξης: Σπύρος Μοσκόβου dw

No comments: