Friday, November 7, 2014

Guardian: H Βρετανία πρέπει να επιστρέψει τα αποικιοκρατικά λάφυρα

Guardian: H Βρετανία πρέπει να επιστρέψει τα αποικιοκρατικά λάφυρα

15:12
Opening quote
Μία ακόμα σημαντική φωνή έρχεται να προστεθεί στους Βρετανούς που υποστηρίζουν ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα πρέπει να επιστραφούν στην Ελλάδα.

Μία ακόμα σημαντική φωνή έρχεται να προστεθεί στους Βρετανούς που υποστηρίζουν ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα πρέπει να επιστραφούν στην Ελλάδα. Στο blog που διατηρεί ο Τζόναθαν Τζόουνς, γνωστός κριτικός τέχνης του Guardian, υποστηρίζει σθεναρά ότι η Μ. Βρετανία πρέπει να επιστρέψει τα «αποικιοκρατικά» λάφυρα στην Ελλάδα, καθώς η αρπαγή τους αποτελεί «ντροπή στον χώρο της τέχνης».
«Τα βρετανικά μουσεία πρέπει να αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα. Ο ιμπεριαλισμός της τέχνης έχει πεθάνει. Δεν μπορούν πλέον να διατηρούν τους θησαυρούς της τέχνης που αποκτήθηκαν πριν από πολύ καιρό κάτω από αμφίβολες συνθήκες», σημειώνει ο Τζόουνς. Και συνεχίζει: «Μπορεί η Αμάλ Κλούνεϊ να είναι καλή πρέσβειρα της ελληνικής κυβέρνησης, μπορεί και όχι. Η υποστήριξη από διασημότητες είναι γνωστή από τον 19ο αιώνα χάρη στον Λόρδο Βύρωνα και τη ρομαντική εικόνα που είχε για την Ελλάδα. Αυτή η έκθεση του θέματος από διάσημους ανθρώπους επιτρέπει στο Βρετανικό Μουσείο να αναπτύσσει την κριτική του, θεωρώντας πως η Κλούνεϊ αυτοπροβάλλεται. Ωστόσο, το Μουσείο κρατάει ακόμη τα Γλυπτά του 5ου αιώνα».
Ο Τζόουνς σημειώνει πως τα Γλυπτά του Παρθενώνα δεν είναι τα μόνα διαφιλονικούμενα εκθέματα στο Βρετανικό Μουσείο. Το ίδιο ισχύει, για παράδειγμα, και για τα γλυπτά από το Μπενίν, τα οποία άρπαξαν οι Βρετανοί από την Αφρική το 1897, έπειτα από μία «τιμωρητική επιδρομή». Ακόμα και στη Γαλλία, σημειώνει ο αρθρογράφος, που έχει πολύ σημαντικά μουσεία, η «εθνική κληρονομιά» αμφισβητείται ολοένα και περισσότερο.
«Η Βρετανία έχει μια κακή εικόνα για όλα αυτά» γράφει. «Η πράξη του Έλγιν να αρπάξει τα Γλυπτά από τον Παρθενώνα είναι ένας λεκές στη διεθνή φήμη μας από τις αρχές του 19ου αιώνα. Ενώ ήμασταν μέχρι το 1914 μια μεγάλη ιμπεριαλιστική δύναμη, εξακολουθούμε να έχουμε μια φαρισαϊκή αντιμετώπιση για το ότι κατέχουμε έργα τέχνης του κόσμου. Δείχνουμε αποφασισμένοι να διατηρήσουμε τη λεία μας και δεν θέλουμε να ανταποκριθούμε στις κριτικές που δεχόμαστε».
Ο Τζόουνς αναφέρεται και σε ένα πρόσφατο ταξίδι του στην Αίγινα. Εκεί υπάρχει έναν κλασικός ναός του οποίου τα γλυπτά βρίσκονται στη Βαυαρία, με τον ίδιο τρόπο που η Αγγλία αφαίρεσε τα Μάρμαρα του Παρθενώνα. «Αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο Μόναχο, αλλά κανένας δεν ζητάει την επιστροφή τους. Γιατί; Επειδή οι Γερμανοί έχουν αναπτύξει σχέσεις με την Αίγινα, αναπτύσσουν δράσεις στην περιοχή, κάτι που η Βρετανία ούτε που το έχει σκεφτεί».
Και καταλήγει: «Γιατί να αντιμετωπίζουμε την Αθήνα ως εχθρό; Το Βρετανικό Μουσείο θα μπορούσε να είχε στενή σχέση με το Μουσείο της Ακρόπολης. Να δανείσει κάποια από τα εκπληκτικά γλυπτά που διαθέτει. Το θέμα θα είχε λήξει με μια ευγενή συνεργασία. Το Μουσείο της Ακρόπολης, μια υπέροχη γκαλερί, αποκαλύπτει γιατί η πολιτιστική αποικιοκρατία είναι καταδικασμένη. Είναι αλήθεια ότι ο κόσμος συρρέει στο Βρετανικό Μουσείο και το Μουσείο του Λούβρου και σίγουρα θα συνεχίσει να το κάνει. Αλλά τα μουσεία παγκόσμιας κλάσης δεν περιορίζονται από κάποια θεϊκή πράξη, να βρίσκονται μόνο στη βόρεια Ευρώπη ή τη Βόρεια Αμερική. Το Λούβρο του Αμπού Ντάμπι έχει επικριθεί για τους όρους εργασίας του προσωπικού του. Αλλά μακροπρόθεσμα, αυτό οδηγεί σε έναν κόσμο όπου οι μεγάλες συλλογές τέχνης θα είναι ευρέως και ομοιόμορφα διασκορπισμένες. Οι ανεπαρκείς δικαιολογίες για να συνεχίσουμε να κρατάμε κλεμμένους θησαυρούς τέχνης σε πρώην αυτοκρατορικές πρωτεύουσες γίνονται όλο και πιο αδύναμες».

No comments: