Saturday, October 2, 2010

Κοινωνία | 02.10.2010

Νέο πλαίσιο της Ελληνόγλωσσης Εκπαίδευσης στο εξωτερικό

Τη Γερμανία επισκέφθηκε αυτήν την εβδομάδα η υφυπουργός Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου. Στόχος της επίσκεψης ήταν η έναρξη ενός δημοσίου διαλόγου με φορείς της ομογένειας για το μέλλον της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης.

Η εκπαίδευση των Ελληνοπαίδων στο εξωτερικό αποτελεί μόνιμο θέμα αλλά και «μπελά» για την ελληνική Πολιτεία. Παρά τα σχεδόν 60 εκατομμύρια ευρώ που διαθέτει ετησίως το δημόσιο για τα λειτουργικά έξοδα των ελληνικών σχολείων στο εξωτερικό και για τους μισθούς των πάνω από 2.400 εκπαιδευτικών, τα αποτελέσματα είναι πενιχρά. Τα παιδιά των ελληνικών σχολείων του εξωτερικού δύσκολα μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της τριτοβάθμιας και της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Όπως υποστήριξε στις συναντήσεις της με τους ομογενείς στη Γερμανία η κ. Χριστοφιλοπούλου, στόχος πρέπει να είναι «οι ίσες ευκαιρίες για σπουδές στα παιδιά της ομογένειας»: «Σχολεία ενταγμένα εδώ στη Γερμανία στα συστήματα του κάθε κρατιδίου και δυνατότητα να εξυπηρετούν τις διπλές επιλογές που έχουν τα παιδιά. Να μείνουν στη Γερμανία και να συνεχίσουν τις σπουδές τους ή να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Ελλάδα.»

Προβληματική η λειτουργία των ελληνικών σχολείων

Σύμφωνα με επίσημες εκθέσεις των ελληνικών αρχών στη Γερμανία περίπου 18% των μαθητών με ελληνική υπηκοότητα φοιτά σε αμιγή ελληνικά σχολεία, το υπόλοιπο 82% παρακολουθεί ένα από τους τύπους του γερμανικού εκπαιδευτικού συστήματος. Υπολογίζεται ότι περίπου οι μισοί από τους Έλληνες μαθητές, που φοιτούν σε γερμανικά σχολεία, παρακολουθούν μαθήματα ελληνικής γλώσσας. Και για αυτούς τους μαθητές το ελληνικό δημόσιο διαθέτει δασκάλους που έρχονται με απόσπαση από την Ελλάδα.

Όπως παραπονέθηκαν φορείς των ομογενών, σε μεγάλο ποσοστό αυτοί οι εκπαιδευτικοί είναι ανεπαρκείς. Πολλοί δεν μιλούν καν γερμανικά, ενώ παρατηρείται το παράδοξο φαινόμενο στα αμιγή ελληνικά σχολεία να διδάσκονται μαθήματα γερμανικών από δασκάλους που έρχονται από την Ελλάδα. Επίσης υπάρχουν καταγγελίες για διαχειριστικές ατασθαλίες, για ορισμένες εκ των οποίων έχει διαταχθεί και ένορκη διοικητική εξέταση.

Η υφυπουργός Παιδείας παραδέχτηκε ότι η κατάσταση είναι απαράδεκτη και ανακοίνωσε τα νέα κριτήρια επιλογής εκπαιδευτικών για το εξωτερικό και την αξιοποίηση ομογενών: «Η αξιοκρατία, η διαφάνεια και η αποτελεσματικότητα στο εκπαιδευτικό δυναμικό, που υπηρετεί στα σχολεία στη Γερμανία θα πρέπει να έρχεται με κανόνες, με διαφάνεια, με αξιοκρατία και με γνώση της γλώσσας της χώρας παραμονής. Και βεβαίως επιδιώκουμε να αξιοποιήσουμε τους ομογενείς μας στην εκπαίδευση και στα τμήματα της μητρικής γλώσσας, και όχι μόνο.»

Νέο θεσμικό πλαίσιο εκπαίδευσης για τα ελληνικά σχολεία στο εξωτερικό

Όπως ανακοίνωσε η κ. Χριστοφιλοπούλου, το υπουργείο της προετοιμάζει ένα νέο νομοσχέδιο με το οποίο θα καθιερώνεται νέο θεσμικό πλαίσιο εκπαίδευσης των παιδιών της ομογένειας: «Θα είναι ένας νόμος ευέλικτος, έτσι ώστε να μπορεί να λάβει υπόψη του τις διαφορετικές συνθήκες που υπάρχουν στις χώρες με ελληνικά σχολεία. Άρα και τις διαφορετικές συνθήκες στα 16 ομόσπονδα κρατίδια της Γερμανίας, όπου επικρατούν αρκετές διαφορές, αλλού σημαντικές, αλλού όχι τόσο σημαντικές.»

Ας σημειωθεί ότι μια ανάλογη πρωτοβουλία είχε αναλάβει και η υπουργός Παιδείας της κυβέρνησης της Ν.Δ. Μαριέττα Γιαννάκου. Μετά από έντονες αντιδράσεις ορισμένων ομογενειακών φορέων, η κ. Γιαννάκου αναγκάστηκε να εγκαταλείψει αυτήν την προσπάθεια. Η Εύη Χριστοφιλοπούλου είναι αισιόδοξη ότι η νέα προσπάθεια θα έχει επιτυχία: «Με συστηματικό σχεδιασμό και διάλογο με όλους τους φορείς: με τις κοινότητες, με τους γονείς, με τους εκπαιδευτικούς. Ο διάλογος είναι εργαλείο για να μπορέσουμε να κάνουμε έναν νόμο, που μπορούμε να τον εφαρμόσουμε. Όχι να πούμε ότι κάναμε έναν νόμο, τον οποίο μετά εάν τον εφαρμόζουμε θα έχουμε προβλήματα ή δεν θα μπορεί να εφαρμοστεί.»

Η υφυπουργός Παιδείας προανήγγειλε για της επόμενες εβδομάδες ένα κείμενο στο οποίο θα διατυπώνεται η φιλοσοφία του νέου πλαισίου για την εκπαίδευση των ελληνοπαίδων του εξωτερικού. Αυτό το κείμενο θα αποτελέσει τη βάση για έναν, όπως τον χαρακτήρισε η κ. Χριστοφιλοπούλου, «ανοιχτό διάλογο», που θα αξιοποιηθεί για να διαμορφωθεί σχετικό νομοσχέδιο και να κατατεθεί στη βουλή τον επόμενο χρόνο.

Παναγιώτης Κουπαράνης, Βερολίνο

Υπεύθ. Σύνταξης: Σταμάτης Ασημένιος

dw

No comments: